آیا استفاده از کروز کنترل باعث کاهش مصرف سوخت می شود؟

آیا استفاده از کروز کنترل باعث کاهش مصرف سوخت می شود؟

قیمت سوخت هر مقداری که باشد، همیشه پیدا کردن راهی برای کاهش مصرف سوخت یا اصلاح عاداتی در رانندگی که موجب کاهش نیاز خودرو به بنزین شود، برای بسیاری از افراد جذاب بوده است. یکی از پیشنهاداتی که همواره در این مورد می شود، استفاده از کروز کنترل است. اما آیا کروز کنترل واقعا راه حلی برای کاهش مصرف بنزین است؟

در واقع جواب این سوال بله است. در صورتی که شما در حال رانندگی در جاده ای طولانی و غالبا صاف باشید، سیستم های الکترونیکی تعبیه شده در کروز کنترل به مراتب بهتر از انسان سرعت و شتاب را کنترل کرده و موجب مصرف کمتر بنزین می شوند.استفاده از کروز کنترل در زمینی که بیشتر آن مسطح و طولانی باشد یا شیب ثابتی به سمت بالا یا پایین داشته باشد، بسیار موثر است.

در جاده هایی که دارای پستی و بلندی هستند، بهتر است که یک سرعت متوسط ثابت را حفظ کنید، تا اینکه سرعت خودروی شما در سربالایی ها 10-15 کیلومتر بر ساعت کم شده و به همین میزان در سرپایینی ها افزایش یابد. توجه داشته باشید که توصیه های این چنینی در مورد کاهش مصرف سوخت خودروهای بنزینی، در مورد صرفه جویی در مصرف شارژ باتری خودروهای برقی نیز صادق است.

کروز کنترل

کروز کنترل باعث صرفه جویی در چه میزان سوخت می شود؟

یک منبع دولتی در کانادا در تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که قرار دادن کروز کنترل بر روی سرعت 80 کیلومتر بر ساعت مصرف سوخت را 20 درصد نسبت به زمانی که سرعت خودرو هر 18 ثانیه بین 75 تا 85 کیلومتر بر ساعت متناوب باشد، کاهش می دهد. همچنین داشتن سرعت ثابت موجب کاهش سرگیجه و خستگی مسافران می شود.

کروز کنترل

آیا کروز کنترل برای خودرو مضر است؟

جواب این سوال مطلقا خیر است. شتابگیری که با مصرف سوخت همراه باشد، موجب افزایش استهلاک خودرو می شود. در نتیجه کروز کنترل برای خودرو مفید است. اما باید به یک نکته بسیار مهم توجه شود و آن این است که خودرو نباید در باران شدید، برف و دماهای که در آن یخ ایجاد می شود، استفاده شود. چراکه هر گونه شتابگیری در سطوح لیز یا در هنگام خیس بودن جاده باعث افزایش احتمال بروز بیش فرمانی یا کم فرمانی شود که این امر موجب کاهش کنترل خودرو می شود. همچنین در چنین مواقعی فشردن ترمز به قصد خاموش کردن کروز کنترل نیز کنترل خودرو را از دست خارج کرده و می تواند موجب تصادف شود.

کروز کنترل

توصیه هایی بدون هزینه برای کاهش مصرف سوخت

شما می توانید با انجام عملیاتی ساده مانند برداشتن باربند روی سقف خودرو مصرف سوخت را کاهش دهید. اگر مواردی مانند باله، مانع هوا و اسپویلر را به صورت خارج از کارخانه بر روی خودروی خود نصب کرده اید، حذف آنها موجب بالا رفتن راندمان خودرو می شود. علاوه بر این، با برداشتن تمامی موارد اضافی که در صندوق عقب خودرو دارید، می توانید وزن خودروی خود را کاهش داده و عملکرد آن را بهبود ببخشید. همچنین در هنگام رانندگی بهتر است که نگاه خود را از ماشین جلویی فراتر ببرید تا از قبل متوجه چراغ های راهنمایی و تقاطع ها شوید و کمتر ترمز کنید. اما موثرترین راهی که می توان برای کاهش مصرف سوخت پیشنهاد کرد این است که با سرعت کمتری رانندگی کنید.


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید