ایزوفیکس (ISOFIX) چیست؟

ایزوفیکس (ISOFIX) چیست؟

در هنگام خرید یک صندلی کودک برای خودرو ایزوفیکس برای شما کاربردی است. اما واقعا ایزوفیکس چیست و فایده آن برای نصب صندلی کودک چیست؟

ایزوفیکس چیست؟

ایزوفیکس یک استاندارد بین المللی است که این امکان را فراهم می کند که صندلی کودک را بدون نیاز به کمربند به خودرو وصل کنید. این سیستم که در سال 1990 طراحی شده است، روشی سریع، آسان و ایمن را برای نصب یک صندلی کودک فراهم می کند. هرچند که این استاندارد سالهای سال موجود بود، اما تا سال 2006 که قانون تمامی خودروهای جدید را موظف به نصب ایزوفیکس کرد، استفاده از آن همگانی نشد. به گونه ای که هم اکنون در تمامی خودروهای جدید این استاندارد استفاده می شود.

ایزوفیکس

لازم به ذکر است که قانون ایزوفیکس شامل صندلی های گروه 0+ و 1 می شود که برای کودکان از زمان تولد تا چهار سالگی مناسب هستند. این در حالی است که صندلی های گروه 2 و 3، که برای 4 تا 12 سال مناسب هستند، تحت استانداردی به نام ISOFIT طبقه بندی می شوند.

ایزوفیکس چگونه کار می کند؟

صندلی های خودرو ایزوفیکس دو بازو یا رابط در پشت صندلی دارند که به میله های کوچک فلزی قلاب یا قفل می شود. این نقاط را در قسمتی که صندلی عقب به پشتی صندلی وصل می شود، پیدا می کنید. با فشار دادن صندلی به عقب و به سمت این نقاط اتصال، صندلی به طور مستقیم به شاسی خودروی شما متصل می شود.

ایزوفیکس

آیا فقط یک نوع از ایزوفیکس وجود دارد؟

خیر! به طور گیج کننده ای سیستم های مختلف ایزوفیکس وجود دارند. برخی از دو نقطه متصل می شوند و برخی از 3 نقطه وصل شده و یک قلاب اضافی دارند. این مساله می تواند پیدا کردن صندلی مناسب را برای خودروی شما کمی مشکل کند. با این وجود، برخی از خودروسازان بزرگ دارای وبسایت هایی هستند که می توانید از طریق آنها، قابلیت خودروی خود را چک کنید. بنابراین به شما توصیه می کنیم که راهنمای انطباق خودروساز خود را قبل از خرید بررسی کنید.

آیا تفاوت زیادی بین این سیستم ها وجود دارد؟

بسیار کم! همه این سیستم ها از اتصال دهنده های فلزی برای قفل کردن صندلی در جای خود بوده و بر روی آنها علامت ایزوفیکس حک شده است. با این وجود، در سیستمهای جدیدتر، نقاط اتصال بیشتری در عقب یا جلوی صندلی وجود دارد.

ایزوفیکس

بسیاری از صندلی های جدید (خصوصا صندلی های نوزاد) همچنین با یک پایه درون خودرو عرضه می شوند که دارای یک قسمت حمایت کننده بوده که به سقف خودرو محکم می شود. این اتصالات اضافی از چرخش و چپه شدن جلو گیری می کنند. بدون این اتصالات، در زمان تصادف صندلی کودک ممکن است به داخل صندلی خودرو فرو رفته یا به جلو پرتاب شود، که امکان ضربه به گردن یا ستون قفرات کودک را به وجود می آورد.

مزایای ایزوفیکس

ایزوفیکس نقش مهمی در ایمنی خودرو دارد. با متصل کردن صندلی کودک خود به صندلی ماشین احتمال نصب نادرست آن از بین می رود. در یک بررسی که توسط موسسه ایمنی آلمان، که بر روی صندلی های گروه 1 صورت گرفته است، معلوم شده است که 96 درصد از صندلی های کودک که توسط ایزوفیکس نصب می شوند، به طور درست محکم شده اند. ایزوفیکس همچنین یک راه ساده و سریع برای نصب و جدا کردن صندلی کودک به صندلی خودرو است.   


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید