ضریب درگ خودرو چیست؟

ضریب درگ خودرو چیست؟

ضریب درگ یک کمیت متداول در طراحی خودرو است که مربوط به مسائل آیرودینامیک می شود. درگ نیرویی است که به طور موازی و در جهت مخالف جریان باد عمل می کند. ضریب درگ یک خودرو نشان دهنده روشی است که خودرو از میان هوای اطراف خود عبور می کند.

زمانی که کمپانی های خودروسازی یک اتومبیل جدید طراحی می کنند، ضریب درگ خودرو را علاوه بر سایر مشخصات عملکردی خودرو در نظر می گیرند. درگ آیرودینامیک با توان دوم سرعت افزایش پیدا می کند، در نتیجه در سرعت های بالا به شدت حیاتی می شود، چراکه در این سرعت ها باعث کاهش سرعت و افزایش مصرف سوخت می شود. روش های مختلفی برای کاهش درگ یک خودرو وجود دارد. یک روش مرسوم برای این کار، اندازه گیری درگ خودرو در میان یک محوطه درگ است.

کاهش درگ

کاهش درگ در خودروهای جاده ای باعث افزایش بیشنیه سرعت خودرو و کاهش مصرف سوخت آن، در کنار بسیاری دیگر از مشخصات عملکردی خودرو مانند شتاب و هندلینگ می شود. دو پارامتر اصلی که بر روی درگ خودرو تاثیر می گذارند، ناحیه جلویی خودرو و ضریب درگ هستند. کاهش ضریب درگ از ساده سازی بدنه خارجی خودرو ایجاد می شود. این ساده سازی نیازمند محاسباتی با در نظر گرفتن سرعت هوای اطراف و مشخصات خودرو می باشد.

ضریب درگ خودرو

حذف برخی از بخش های خودرو راه ساده ای است که طراحان وسیله نقلیه و مالکان برای کاهش ضریب درگ با هزینه کم انتخاب می کنند. حذف قطعات می تواند شامل قطعات افترمارکت، قطعاتی که بعد از ساخت به خودرو اضافه شده و یا قطعات اصلی خودرو باشد. بسیاری از خودروهای اسپرت تولید شده و خودروهای دارای راندمان بالا به طور استاندارد با چنین حذفیاتی عرضه می شوند تا در بازار خودرو و مسابقه وضعیتی رقابتی داشته باشند.

ساخت

استفاده از قطعات جدید، که برای کاهش ضریب درگ طراحی شده باشند، در هنگام طراحی خودرو ساده تر از استفاده از قطعات افترمارکت است. با این وجود، استفاده از برخی قطعات می تواند باعث ساده سازی خودرو شده و کمک بزرگی برای کاهش ضریب درگ باشد. بیشتر خودروهایی که ضریب درگ پایینی دارند (مانند خودروهای مسابقه ای و مدلهای مفهومی راندمان بالا) از یکی از این موارد برای بهبود طراحی خود استفاده می کنند. برخی از این قطعات شامل این موارد هستند: کاور رینگ، پرده باد، مسدود کننده بخشی از جلو پنجره، سینی زیر خودرو، پوشاننده گلگیر و سپر جلوی بهبود یافته

ضریب درگ خودرو

ضرایب درگ معمول

میانگین ضریب درگ خودروهای مدرن بین 0.25 و 0.3 است. خودروهای شاسی بلند، با طراحی جعبه شکل معمول خود، به طور معمول اعدادی بین 0.35 و 0.45 دارند. ضریب درگ یک خودرو به وسیله شکل بدنه خودرو تحت تاثیر قرار می گیرد. برای برخی از خودروها این ضریب متغیر است. چراکه برای این خودروها به طور کلی حالت پایه در نظر گرفته می شود که ممکن است در برخی بازارها وجود داشته باشد. برخی مدلهای پرفورمنس بالا ممکن است به دلیل داشتن لاستیک های پهن تر، اسپویلر اضافه و سیستم های خنک کنندگی بزرگ ضریب درگ بالاتری داشته باشند. همچنین مقدار این ضریب در تونل های باد مختلف می تواند تا حد 5% متغیر باشد.   

ضریب درگ خودرو


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید