نکاتی که باید در مورد سیستم استارت بدون کلید بدانید

نکاتی که باید در مورد سیستم استارت بدون کلید بدانید

یکی از امکاناتی که در خودروهای مدرن دیده می شود و بین مشتریان طرفدار بسیاری دارد، سیستم استارت دکمه ای یا استارت بدون کلید است. در این مطلب به بررسی این آپشن کاربردی پرداخته ایم.

ما در دوره ای زندگی می کنیم که رفاه حرف اول را در خودروها می زند و یکی از آپشن های رفاهی که این روزها محبوبیت زیادی دارد، سیستم های استارت بدون کلید است که با نام هایی مانند استارت دکمه ای، کی لس، کلید هوشمند و دکمه فشاری استارت بدون کلید نیز شناخته می شوند. اسم آن هرچه که باشد، این آپشن امکان روشن کردن موتور خودرو را بدون درآوردن کلید از درون جیب یا کیف شما فراهم می کند.

سیستم استارت دکمه ای در ابتدا در خودروهایی که در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 میلادی به تولید می رسیدند ظاهر شده و همانند بسیاری دیگر از آپشن های رفاهی، در ابتدا در مدلهای لوکس و پیشرفته مشاهده شدند. مرسدس بنز کلاس S به عنوان اولین خودروی تولید انبوه شناخته می شود که از این سیستم بهره برده و به دنبال آن خودروسازانی مانند آکورا، کادیلاک، لکسوس و رولزرویس از این سیستم در خودروهایشان بهره بردند. استارت دکمه ای هم اکنون محبوبیت روزافزونی در بین خودروسازان و مشتریان دارد و در سال 2018 بیش از 62 درصد خودروهایی که در آمریکا به فروش رفته اند از این آپشن برخوردار بوده اند.

سیستم استارت دکمه ای چگونه کار می کند؟

سیستم استارت دکمه ای دارای قطعه ای هستند که می توانید آن را در جیب، کیف یا هر نقطه دیگری در محدوده گیرنده داخل خودرو قرار دهید. این قطعه یک سیگنال فرکانس پایین منحصر به فرد را  به سیستم کامپیوتری خودرو ارسال می کند و کامپیوتر خودرو نیز درستی سیگنال فرستاده شده را تایید کرده و امکان روشن کردن خودرو با استفاده از دکمه ای که روی داشبورد یا کنسول خودرو قرار دارد را فراهم می کند. خاموش کردن خودرو نیز به سادگی با فشردن مجدد دکمه استارت/استاپ انجام می شود. علاوه بر سیستم روشن شدن بدون کلید، اغلب خودروها از سیستم ورود بدون کلید نیز استفاده می کنند که امکان ورود به خودرو بدون وارد کردن کلید به داخل قفل در را فراهم می کند.

امنیت

 سیستم دکمه ای از پوشش های امنیتی استفاده می کند تا از روشن شدن خودرو در زمان نادرست اطمینان حاصل شود. بررسی های پیش از روشن شدن خودرو به کامپیوتر خودرو اطمینان می دهد که قبل از روشن شدن، خودرو در وضعیت پارک باشد و پای راننده بر روی پدال ترمز قرار داشته باشد. برای ایمنی بیشتر در برخی از طراحی ها نیاز است که پیش از روشن شدن خودرو، راننده سوئیچی را بچرخاند یا فشار دهد.

یکی دیگر از مزایای دیگر این است که برای جلوگیری از دزدی خودرو یا ورود با زور طراحی شده است. از آنجا که کامپیوتر خودرو به گونه ای طراحی شده که تنها با کلید مخصوص خودش کار کند، دزدها کار سخت تری برای ورود به خودرو و روشن کردن خودرو خواهند داشت. سیستم های استارت دکمه ای خودرو همچنین جا گذاشتن کلید در داخل خودرو یا صندوق عقب را نیز تقریبا غیر ممکن می کنند.

مشکلاتی که با سیستم های ورود دکمه ای وجود دارد

متاسفانه تعداد زیادی حوادث غیرمنتظره و گاهی اوقات تراژیک در رابطه با سیستم های استارت دکمه ای پیش آمده است. با وجود سیستم استارت دکمه ای و پیشرانه های نسبتا بی صدای فعلی، چندان سخت نیست که بدون خاموش کردن خودرو از آن خارج شد که این مساله ممکن است باعث بروز مسمومیت با منواکسید کربن در محیطهای دربسته شود. همچنین برخی از مردم با آسیب جانی یا مالی ناشی از فراموشی قرار دادن خودرو در حالت پارک پیش از خروج از آن مواجه شده اند.

در نهایت باید آگاه باشید که خودروهای دارای استارت دکمه ای نسبت به خودروهای دارای استارت معمولی بیشتر در معرض هک شدن قرار دارند. تحقیقات نشان داده اند که در صورت استفاده از برخی دستگاههای خاص امکان دریافت سیگنال رادیویی ارسال شده از سوی سیستم کی لس وجود دارد و از آن سیگنال می توان جهت باز کردن درب خودرو یا روشن کردن خودرو استفاده کرد.

 

 


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید