حقایقی جذاب در مورد مزدا

حقایقی جذاب در مورد مزدا

مزدا یکی از خودروسازان محبوب و خوشنام ژاپنی است که محصولاتش در بازار کشور ما نیز طرفداران زیادی دارد. در این مطلب نگاهی کوتاه به تاریخچه این برند پرافتخار خواهیم انداخت.

در این مطلب قصد داریم داستان موفقیت خودروساز شناخته شده ژاپنی مزدا را بازگو کنیم. همانند بسیاری دیگر خودروسازان باسابقه، این کمپانی در ابتدا هیچ ارتباطی با ساخت خودرو نداشت. اما با گذشت زمان به خودروسازی معروف در سطح جهان تبدیل شد. در ادامه مطلب خواهید خواند که چگونه یک سازنده چوب پنبه مصنوعی که برای بقا تقلا می کرد، به یکی از کمپانی های بزرگ و شناخته شده جهان تبدیل شد.

تاریخچه برند مزدا

1. شرکت خودروسازی مزدا یک شرکت ژاپنی با سابقه ای طولانی است. این کمپانی در 30 ژانویه 1920 در هیروشیما تاسیس شد. در ابتدا این کمپانی به ساخت چوب پنبه مصنوعی برای نیازهای ارتش ژاپن در جنگ جهانی اول مشغول بود. پس از این که بازار چوب پنبه مصنوعی بعد از جنگ جهانی اول فروکش کرد، این کمپانی شروع به ضرر دهی کرد. در سال 1927 جوجیرو ماتسودا کارآفرین و مدیر موفق ژاپنی این کمپانی را دوباره احیا کرد. او تولید زیاد ده چوب پنبه را متوقف کرده و بر روی تولید خودرو تمرکز کرد. در ابتدا این کارخانه وانت های کوچک سه چرخ  و موتورسیکلت را مونتاژ می کرد. بعد از جنگ جهانی دوم این کمپانی ژاپنی رسما نام مزدا را برای خود انتخاب کرده و به تولید محصولات با لوگوی خودش مشغول شد.  

مزدا قدیمی کلاسیک

2. این کمپانی ژاپنی نام خود را یک نام باستانی و با ریشه هایی قدرتمند گرفته است. مزدا از نام خدای زندگی در دین زرتشت یعنی اهورا مزدا گرفته شده است. دفعه بعدی که با یک خودروی مزدا رانندگی می کنید باید به یاد داشته باشید که اهورامزدا یا اورمزد نامی اوستایی برای خالق و خدای واحد زرتشتی است. به طور جالبی مزدا با نام ماتسوردا، سازنده این کمپانی، هم آوا است.

3. در دهه 1920 میلادی این کمپانی موتورسیکلت هایی را با تیراژ محدود تولید می کرد که البته با استقبال سرد بازار مواجه شدند. در آن زمان این کمپانی بیشتر به ساخت قطعات ماشین اشتغال داشت. این وضعیت در سال 1930 و زمانی که یکی از موتورسیکلت های آنها برند یک مسابقه سرعت شد، تغییر کرد و پرستیژ و محبوبیت این خودروساز بالاتر رفت. اولین وانت چهارچرخ این کمپانی در سال 1958 از خط تولید خارج شد. 

4. این کمپانی اولین خودروی سواری خود را در سال 1960 تولید کرد. این خودرو یک خودروی کوچک با موتور عقب و چهار صندلی بود که مزدا R360 کوپه نام داشت. یک سال بعد مزدا یک پیکاپ را تولید کرد که با نام پروسید سری B 1500 به فروش می رسید. در سال 1962 دو محصول دیگر شامل سدان دو در کارول 360 و سدان چهار در کارول 600 وارد خط تولید مزدا شدند.

مزدا اسپرت کلاسیک

5. در سال 1963 مزدا اولین موتور دوار را ساخت. این نوع موتور موجب موفقت و معروفیت بین المللی مزدا شد.

6. در سال 1967 خودروی کاسمو اسپرتس 110s با یک موتور دوار وارد بازار شد. این سال نقطه عطفی برای این خودروساز ژاپنی به شمار می رود. زیرا در این سال مزدا تصمیم به صادرات گسترده محصولاتش به مقصد اروپا و سه سال بعد از آن به مقصد آمریکا گرفت.

7. در سال 1970 کمپانی فورد یک چهارم سهام این کمپانی را خریداری کرد.

8. در سال 1989 مزدا نسل اول رودستر معروف مزدا MX-5 را معرفی کرد.

مزدا رودستر MX-5

9. در سال 1991 مزدا برای همیشه نام خود را در تاریخ مسابقات خودرویی جاویدان کرد. خودروی مسابقه ای مزداد 727B برنده مسابقه بسیار معتبر لمانز، که به مسابقه استقامت و بهره وری معروف است، شد. چیزی که این پیروزی را خاص می کند این است که تا کنون این تنها پیروزی یک خودروساز ژاپنی و همچنین تنها پیروزی یک خودرو با موتور دوار در این مسابقات است.

10. تا سال 2007 این کمپانی دارای کارخانه در بیش از 21 کشور بوده است که این کارخانه ها محصولاتشان را به بیش از 120 کشور صادر می کردند.

لوگو مزدا اسپرت

11. در سال 2000 رودستر مزدا MX-5 به عنوان پرفروش ترین خودروی اسپرت تاریخ با بیش از نیم میلیون دستگاه فروش در کتاب رکوردهای گینس قرار گرفت. تا سال 2015 آمار فروش این خودرو از یک میلیون دستگاه هم گذر کرد.

12. از سال 2000 مزدا از عبارت "زوم – زوم" برای توصیف چیزی که "هیجان حرکت"  در ذات محصولاتش می نامد استفاده می کند. اخیرا شعار این خودروسازی به "رانندگی اهمیت دارد" تغییر کرده است.  

کانسپت جدید مزدا

خرید خودروهای مزدا نمایشگاه اتومبیل داودی


نمایشگاه اتومبیل داودی به عنوان بزرگترین مرکز خرید و فروش انواع خودروهای لوکس در مشهد و شرق کشور، طیف گسترده ای از خودروهای مزدا را به فروش می رساند. نمایشگاه خودرو داودی مشهد با دهها سال سابقه در زمینه خرید و فروش خودروهای لوکس، گزینه ای مطمئن برای خرید خودرو به شمار می رود. برای مشاهده خودروهای مزدا موجود در نمایشگاه لینک زیر را باز کنید:


خودروهای مزدا نمایشگاه اتومبیل داودی


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید