تاریخچه برند مازراتی

تاریخچه برند مازراتی

خودروهای مازراتی برای ترکیب منحصر به فرد لاکچری و کلاسی که دارند بسیار معروف هستند. در واقع برند مازراتی یعنی لوکس بودن، اسپرت بودن و خودروهای خاص. در این مطلب به این موضوع می پردازیم که این برند از کجا آمده و چگونه تا این حد محبوب شده است.

تاریخچه مازراتی به قرن 18 میلادی برمی گردد. این کمپانی توسط آلفیری مازراتی تاسیس شد و برادرانش نقشی مهم در محبوب شدن و رشد این برند داشته اند. در سال 1900 کارلو مازراتی، که بزرگترین پسر بود، با تولید اولین پیشرانه خود در سن 17 سالگی، از تولید دوچرخه به پیشرانه روی آورد. سه سال بعد کاربو و آلفیری شروع به کار در Isotto Fraschini کردند. در سال 1913 آلفیری اولین کارگاه خود را، به عنوان یک مرکز سرویس Isotto Fraschini، افتتاح کرد. هرچند که او می خواست چیزی را برای خود بسازد  و به همین دلیل کسب و کاری جدید را با نام Societa Aninima Officine Alfieri Maserati را به راه انداخت.

تاریخچه برند مازراتی

در سال 1920 آلفیری تصمیم گرفت که اولین خودروی مازراتی را بر پایه یکی از شاسی های Isotto Fraschini، پیشرانه ای از Hispano Suiza و گیربکسی از SCAT بسازد. یک سال بعد، این خودرو معرفی شد و آلفیری تصمیم گرفت که با کمپانی Diatto شریک شود. اما در سال 1925 شرکت Diatto به دلیل مشکلات مالی بسته شد، اما آلفیری 10 شاسی خودروی اسپرت را قبل از بسته شدن این شرکت از آن خرید. این امر سبب شد که اولین خودرو با لوگوی مازراتی ساخته شود. در سال 1926 بالاخره اولین خودروی مازراتی به نام Tipo 26 معرفی شد.

تاریخچه برند مازراتی

رویدادهای مهم در تاریخ مازراتی

از 1930 تا 1960

1930 سالی پر از موفقیت برای مازراتی بود. در سال 1932 آلفیری در هنگام یک عمل جراحی از دنیا رفت. تازیو نوولاری جایگزین آلفیری شد و این کمپانی را به سمت پیروزی های بی شماری هدایت کرد. کمی بعد سایر برادران مازراتی سهام خود را آدولفو اورسی فروختند و مقر این کمپانی مجددا به شهر مودنا ایتالیا برگشت. دو سال بعد جنگ جهانی دوم آغاز شد و فعالیت های این شرکت متوقف شد.

تاریخ برند مازراتی

در سال 1946 مازراتی A6 به عنوان اولین خودروی سواری این شرکت معرفی شد. در سال 1950 مازراتی وارد مسابقات رانندگی فرمول 1 شد. در سال 1957 مازراتی مشکلات اقتصادی متعددی را تجربه کرد و مجبور به تعطیلی بخش هایی از امپراطوری صنعتی خود، از جمله بخش خودروهای اسپرت، شد. در نتیجه تمرکز این کمپانی بیشتر بر روی تولید خودروهای سواری قرار گرفت که در دهه 60 درستی این تصمیم ثابت شد.

از 1960 تا 1980

مازراتی با معرفی مازراتی 3500 GT شروعی هیجان انگیز در دهه جدید داشت. این خودرو یک موفقیت فوری بود و نسخه های بیشماری از آن برای پاسخگویی به نیازهای بازار تولید شد. سه سال بعد مازراتی Mistral، که یک خودروی اسپرت، قدرتمند و سبک بود، معرفی شد. در اواخر دهه 60 یکی از معروفترین خودروهای تاریخ مازراتی، یعنی مازراتی گیبلی، معرفی شد و هنوز هم تولید این خودرو ادامه دارد. در دهه 70 این کمپانی تحت مالکیت سیتروئن قرار گرفت. اما به دلیل مشکلات اقتصادی، این کمپانی به هولدینگ دولتی GEPI فروخته شد.

تاریخ برند مازراتی

از 1980 تا بعد از 2000

در سال 1981 مازراتی Biturbo معرفی شد که یک موفقیت بزرگ دیگر برای این کمپانی بود. هرچند که این کمپانی هنوز توانست سهم خود در بازار را افزایش دهد و این باعث شد که این کمپانی تحت تملک کمپانی های فیات و De Tomaso قرار بگیرد. در سال 1993 دی توماسو سهم خود را به فیات فروخت. در نتیجه از آن زمان مازراتی زیرمجموعه ای از فیات به شمار می رود. در سال 2003 مدل فوق لوکس مازراتی کوآتروپورته معرفی شد و یک سال بعد این کمپانی دوباره به مسابقات اتومبیلرانی برگشت. در سال 2007 مازراتی گرن توریسمو و در سال 2015 مازراتی لوانته (اولین شاسی بلند تاریخ این برند) معرفی شدند.

تاریخ برند مازراتی

مازراتی در حال حاضر

در حال حاضر مازراتی یکی از بزرگترین سازنگان خودروهای لوکس در جهان است. این کمپانی یکی از زیرمجموعه های گروه فیات-کرایسلر است و در بسیاری از بازارهای جهان حضور فعال دارد.  

تاریخچه برند مازراتی


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید