توصیه­ هایی برای نگهداری ماشین که همه دارندگان اتومبیل باید بدانند!

توصیه­ هایی برای نگهداری ماشین که همه دارندگان اتومبیل باید بدانند!

شنیده­ اید که "یک سیب در روز شما را از پزشک دور نگه می­دارد"؟ این به معنای آن است که اگر هر روز تغذیه سالم داشته باشید مشکلات پزشکی کمتری را تجربه خواهید کرد. منطق مشابهی را می­توان برای ماشین­ها در نظر گرفت.

 مراقبت دائمی از اتومبیل بسیار حائز اهمیت بوده و از مشکلات بزرگ و پرهزینه جلوگیری می ­نماید. در ادامه برخی نکات نگهداری از اتومبیل که برای نگه داشتن آن در وضعیت خوب برای مدت طولانی توصیه شده است را مشاهده می کنید.

  1. رعایت برنامه زمانی توصیه شده توسط کارخانه

هر اتومبیلی که فروخته می­شود دارای یک دفترچه راهنما است. اگرچه ملزم به خواندن تمام صفحات نیستید اما صفحات مربوط به نگهداری ماشین که زمانبندی مناسب را توضیح می­دهد، حتما مطالعه نمایید.

  1. تعویض روغن به صورت مرتب

برای کمک به کارکرد صحیح و راحت موتور اتومبیل باید روغن موتور را در دوره­ های مرتب توصیه شده تعویض نمود. در بیشتر ماشین­ها تعویض روغن حداقل دوبار در سال یا به ازای هر 5000 کیلومتر تا 7000 کیلومتر توصیه می­شود.

  1. بررسی سایر مایعات

علاوه بر روغن ماشین، سایر مایعاتی که در اتومبیل استفاده می­شوند نیز باید مرتب بررسی و در صورت نیاز شارژ یا تعویض شوند. این مایعات شامل روغن ترمز، روغن گیربکس، مایع خنک­ کننده، مایع شیشه شور و غیره می­باشند. همه تعمیرگاه ­های اتومبیل این خدمات را ارائه می ­دهند.

  1. شناسایی چراغ­های هشدار اتومبیل

اگر به داشبورد اتومبیل خود نگاه کنید نشانه­ های زیادی را خواهید دید که برخی از آن­ها همیشه در طول روشن بودن موتور روشن هستند و برخی فقط در صورت وجود مشکل روشن می­شوند. این چراغ­ها را بشناسید و در صورت روشن شدن چراغ­های هشدار حتما اتومبیل خود را به یک تعمیرگاه برای بررسی مشکل ببرید.

  1. بررسی تایرها

باد تایر اتومبیل خود را به صورت مرتب بررسی نمایید. در این بررسی باید به یکسان و کافی بودن فشار باد تایرها توجه نموده و در صورت نیاز نسبت به رفع نقص اقدام نمایید. نکته حائز اهمیت دیگری در تایر اتومبیل میزان ساییدگی سطح آن می­باشد. در صورت افزایش میزان ساییدگی، تایر اتومبیل باید تعویض گردد.

  1. جابه ­جایی تایرها

تایرها به یک میزان و با یک الگو ساییده نمی­شوند، پس اگر هنوز به تایرهای جدید نیاز ندارید می­توانید تایرهای فعلی را با هم جابه­جا نموده تا بیشترین استفاده را از آ­ن­ها داشته باشید. این کار به افزایش طول عمر تایرها کمک می­نماید.

  1. بررسی تسمه ­ها

موتور اتومبیل بدون تسمه و شلنگ­های سالم به درستی کار نخواهد کرد، اگر نشانه ­ای از ساییدگی یا نشتی در آن­ها وجود دارد باید تعویض شوند.

  1. جلوگیری از زنگ­ زدگی

علاوه بر بخش ­های مکانیکی اتومبیل، بدنه آن نیز نیاز به مراقبت دارد. بدنه اتومبیل به دلیل آن­که در معرض عوامل محیطی زنگ ­زدگی قرار دارد به مرور زمان دچار این مشکل خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل در صورت ایجاد خط یا هرگونه نقص در رنگ اتومبیل نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

  1. تنظیم موتور

در نهایت، موتور اتومبیل خود را تنظیم نمایید. این کار با بررسی صحت سیستم احتراق، شمع ­ها، فیلترها و نیز سیم ­های درون موتور و غیره  طول عمر موتور را افزایش می­دهد. در مجموع تنظیم موتور تمام اجزای اصلی و حیاتی موتور را بررسی می­نماید.


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید