تزریق مستقیم سوخت چیست و چگونه کار می کند؟

تزریق مستقیم سوخت چیست و چگونه کار می کند؟

تزریق مستقیم سوخت یک تکونولوژی تحویل سوخت است که به موتورهای بنزینی این امکان را می دهد که سوخت را با راندمان بالاتری بسوزانند که این امر موجب قدرت بیشتر، دود پاک تر و مصرف سوخت کمتر می شود.

طرز کار موتورهای بنزینی به این صورت است که این موتورها ترکیبی از بنزین و هوا را به داخل سیلندر مکش کرده و آن را به وسیله یک پیستون فشرده کرده و سپس آن را به وسیله یک جرقه مشتعل می کنند. انفجار حاصله پیستون را در جهت معکوس حرکت می دهد که باعث ایجاد قدرت می شود. سیستم های سنتی تزریق غیر مستقیم سوخت، در یک محفظه خارج از سیلندر، که منیفولد ورودی نامیده می شود، سوخت و هوا را ترکیب می کنند. در یک سیستم تزریق مستقیم هوا و سوخت از قبل ترکیب نمی شوند. در واقع در این سیستم، هوا از طریق منیفولد ورودی وارد شده و در همین حال بنزین به طور مستقیم وارد سییلندر می شود.

تزریق مستقیم سوخت

مزیت های تزریق مستقیم سوخت

جدا از مدیریت کامپیوتری فوق دقیق، تزریق مستقیم سوخت کنترل دقیق تری بر روی اندازه مصرف دارد، که میزان سوخت تزریق شده و زمان بندی تزریق سوخت دارد. بدین ترتیب میزان دقیقی از سوخت که باید وارد سیلندر شود به دست می آید. موقعیت انژکتور همچنین امکان ایجاد الگوهای بهینه تری را برای شکستن بنزین به ذرات کوچکتر می دهد.نتیجه احتراق کامل تر سوخت است. به بیان دیگر، بخش بیشتری از بنزین می سوزد، که به معنی توان بیشتر و آلودگی کمتر به ازای هر قطره سوخت است.

تزریق مستقیم سوخت

معایب تزریق مستقیم سوخت

معایب اصلی سیستم تزریق مستقیم سوخت، پیچیدگی و هزینه بالای آن است. ساختن سیستم های تزریق مستقیم سوخت گرانتر است، چرا که قطعات آن نیاز به سختی بیشتری دارند. این سیستم ها باید فشار بیشتری را تحمل کنند و خود انژکتورها باید بتوانند گرما و فشار بیشتری را تاب بیاورند.

این تکنولوژی چه قدر قوی تر و بهینه تر است؟

خودروی کادیلاک CTS با هر دو نسخه تزریق مستقیم و غیر مستقیم موتور V6 به حجم 3.6 لیتر عرضه می شود. موتور تزریق مستقیم 263 اسب بخار و 343 نیوتن متر گشتاور تولید می کند، در حالی که موتور تزریق مستقیم 304 اسب بخار قدرت و 371 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. ضمن اینکه مصرف سوخت نسخه تزریق مستقیم نیز تا حدودی بهتر است.

تزریق مستقیم سوخت

سیستم های تزریق مستقیم سوخت از اواسط قرن بیستم وجود دارند. اما تعداد کمی از خودروسازان این سیستم را برای تولید انبوه به کار گرفتند. تزریق سوخت غیر مستقیم که به صورت الکتریکی کنترل می شود تقریبا به همان اندازه موثر بوده و قیمت پایین تری نیز دارند. تحولاتی ماننند  افزایش بهای سوخت و قوانین سختگیرانه تر مصرف سوخت بسیاری از خودروسازان را به سمت استفاده از تزریق مستقیم سوخت سوق داد. می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک تعداد بسیار بیشتری از خودروسازان این سیستم را در خودروهای خود استفاده کنند.


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید