بررسی برادران آلمانی: M8 vs M6

بررسی برادران آلمانی: M8 vs M6

BMW به‌تازگی مدل اسپرت و قدرتمند M8 را در دو نسخه کوپه و کابریولت معرفی کرده که پرچم‌دار جدید کوپه‌های این شرکت محسوب می‌شود؛ اما این کوپه اسپرت جدید در مقایسه با سلف خود یعنی M6 چگونه خواهد بود؟ در این مطلب قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.

اگر این دو خودرو گوشی‌های موبایل هوشمند بودند، M8 جدید را می‌شد پرچم‌دار مدرن آیفون X دانست که از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مثل باز کردن قفل با چهره، نمایشگری با وضوح فوق‌العاده بالا و جدیدترین نرم‌افزارها برخوردار است. در همین حال، M6 هم مثل گوشی‌های پرچم‌دار چند سال پیش است که حتی هنوز هم برخی از ویژگی‌های آن چشمگیر هستند ولی شاید در کنار مدل جدید چندان به چشم نیایند. مقایسه با گوشی‌های هوشمند را که کنار بگذاریم باید گفت سری 8 جدیدترین زبان طراحی ب‌ام‌و را ارائه کرده و ظاهر تیزتر و ظریف‌تری نسبت به سری 6 دارد.

 

در بخش پیشرانه‌ها، در سینهٔ M6 یک موتور 4.4 لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که در نسخهٔ معمولی 560 اسب بخار قدرت و 680 نیوتن متر گشتاور دارد اما در نسخهٔ کامپتیشن خروجی آن به 600 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور می‌رسد. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک صرفاً به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive نیست.

از سوی دیگر، M8 هم از همان پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند اما در اینجا این موتور در نسخهٔ معمولی 600 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که در نسخهٔ کامپتیشن قدرت آن به 625 اسب بخار می‌رسد اما گشتاور تغییری ندارد. وظیفهٔ انتقال نیرو در M8 نیز بر عهدهٔ یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک است اما نکتهٔ مهم‌تر اینکه این کوپهٔ جدید برخلاف سلفش به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive مجهز شده است. البته بااین‌حال راننده می‌تواند سیستم کنترل دینامیک پایداری را غیرفعال کرده و با انتخاب حالت 2WD تمامی نیروی موتور را به چرخ‌های عقب ارسال کند.

در این مطلب قصد داریم عملکرد مدل‌های کامپتیشن دو خودرو را باهم مقایسه کنیم. با نگاه به اعداد روی کاغذ می‌توان دید که M8 از لحاظ خروجی موتور برتری جزئی نسبت به M6 دارد که شاید تأثیر بزرگی روی شتاب در خط مستقیم نداشته باشد اما باید توجه داشت که این کوپهٔ جدید از سامانهٔ چهارچرخ محرک و تکنولوژی‌های مدرن‌تری سود می‌برد که این ویژگی‌ها می‌توانند در عمل اختلاف میان عملکرد دو خودرو را افزایش دهند. به همین دلیل، درحالی‌که M6 کامپتیشن ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید، M8 کامپتیشن این کار را 0.7 ثانیه یعنی ظرف 3.2 ثانیه انجام می‌دهد که اختلاف قابل‌توجهی است.

اگر هنوز هم در برتری M8 نسبت به برادر سالخورده‌اش تردید دارید بهتر است به تجهیزات رفاهی و کمک‌رانندهٔ آن نگاهی داشته و آن‌ها را با M6 مقایسه کنید. به‌عنوان‌مثال، در کوپهٔ جدید نمایشگر سربالا، سیستم کمک پارک و سیستم Live Cockpit Professional ب‌ام‌و همگی به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند. تنها قسمتی که M6 بر M8 برتری دارد، قیمت است زیرا درحالی‌که قیمت M8 در ایالات‌متحده از 133 هزار دلار آغاز شده و به 146 هزار دلار در نسخهٔ کامپتیشن می‌رسد، M6 کامپتیشن قیمتی در حدود 120 هزار دلار داشت. البته برتری‌ها و ویژگی‌های پیشرفتهٔ M8 ارزش پرداخت 26 هزار دلار بیشتر را دارند.

 

مشخصات فنی

 

M6 کامپتیشن

M8 کامپتیشن

پیشرانه 4.4 لیتری V8 توئین توربو 4.4 لیتری V8 توئین توربو
قدرت 600 اسب بخار 625 اسب بخار
گشتاور 700 نیوتن متر 750 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 3.9 ثانیه 3.2 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر/ساعت 250 کیلومتر/ساعت
طول 4,898 میلی‌متر 4,867 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,851 میلی‌متر 2,827 میلی‌متر
وزن 1850 کیلوگرم 1885 کیلوگرم
قیمت 120 هزار دلار 146 هزار دلار

 


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید