کوچترین موتورهایی که تا کنون بر روی خودروها قرار گرفته اند

کوچترین موتورهایی که تا کنون بر روی خودروها قرار گرفته اند

ایده ساخت موتورهای کوچک و کم حجم تقریبا عمری به اندازه خود صنعت خودروسازی دارد. حتی اگر در تاریخ به دهه ها قبل برگردیم، باز هم خودروهایی با موتور بسیار کم حجم می بینیم که در مواقعی نیز برخی از آن ها بسیار محبوب بوده اند.

تمامی این خودروها صرفا به دلیل مصرف سوخت کم رو به استفاده از موتورهای کم حجم نیاورده اند. در اینجا لیستی از کم حجم ترین خودروهای تاریخ را آورده ایم.

5- ایستا – 245 سی سی

هرچند که امروزه تصور آن بسیار سخت است، اما در اواسط دهه 1950 میلادی، BMW خودروسازی بود که با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کرد. برای BMW، ایستا یک خودروی حیاتی بود، چراکه این خودروی 245 سی سی درست در زمان بحران بسته شدن کانال سوئز، که منجر به افزایش ناگهانی بهای بنزین شد، به تولید رسید. در نتیجه خودروهای کم مصرف مانند ایستا به سرعت به مد روز تبدیل شدند و محبوبیت فوق العاده ای کسب کردند. موتور تک سیلندر ایستا در عقب کابین و در جلوی تک چرخ عقب این خودرو قرار گرفته بود.

BMW isetta

4- هینکل کابین کروزر – 174 سی سی

برخلاف بسیاری از خودروهای اقتصادی دهه 1950 میلادی که از موتورهای دو زمانه استفاده می کردند، این خودرو دارای یک موتور چهار زمانه به حجم 174 سی سی بود، که بعدا به 194 سی سی ارتقا پیدا کرد. هر دوی این موتورهای یک سیلندر به دلیل نیاز کم به مراقبت و عدم نیاز به مخلوط کردن هوا و سوخت قبل از ورود به محفظه احتراق، مورد توجه قرار گرفتند. این خودرو در ابتدا در آلمان تولید می شد، اما پس از مدتی تولید آن به ایرلند و پس از آن به انگلستان منتقل شد.

هاینکل کابین کروزر

3- مسر اشمیت KR175 – 173 سی سی

مسر اشمیت (Messerschmitt) RK175 در طول دوران حیات خود به تعداد 19.668 دستگاه تولید شد. هرچند که آمار فروش آن با اختلاف پایین تر از BMW ایستا بود، اما این خودرو به یکی از شناخته شده ترین خودروهای زمان خود تبدیل شد. طرح کلی این خودرو از هواپیمای جنگنده الهام گرفته شده بود. موتور این خودرو 173 سی سی حجم داشت که 9 اسب بخار توان را تولید می کرد.

مسر اشمیت (Messerschmitt) RK175

2- باند مینی کار- 122 سی سی

اگر فقط به خاطر نیاز اولیه برای جا به جایی نبود، باند مینی کار (Bond Minicar)  هرگز ساخته نمی شد. همین تفکر پشت ساخت این خودروی سه نفر بود که حجم موتور آن تنها 122 سی سی بود. موتور این خودرو، که از یک موتورسیکلت برداشته شده بود، تنها 5 اسب بخار توان تولید می کرد. این یعنی اینکه حداکثر سرعت این خودرو تنها 80 کیلومتر بر ساعت بود.

باند مینی کار

1- پیل P50  - 49 سی سی

پیل (Peel)  خودروسازی است که افتخار حضور در کتاب رکوردهای گینس را به خاطر ساخت کم حجم ترین موتور جهان کسب کرده است. این خودرو یک خودروی تک سرنشینه بود که حجم موتور آن 49 سی سی بود، یعنی چیزی کمتر از بسیاری از موتورسیلکت های هم عصر خود. این خودرو از سال 1962 تا سال 1965 تولید می شد.

پیل P50


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید