ادغام فیات-کرایسلر و پژو برای تشکیل چهارمین خودروساز بزرگ دنیا

ادغام فیات-کرایسلر و پژو برای تشکیل چهارمین خودروساز بزرگ دنیا

فیات-کرایسلر و گروه فرانسوی پژو-سیتروئن اعلام کردند که به توافقی برای ادغام و تشکیل چهارمین خودروساز بزرگ جهان رسیده اند.

فیات-کرایسلر و گروه فرانسوی پژو-سیتروئن اعلام کردند که به توافقی برای ادغام و تشکیل چهارمین خودروساز بزرگ جهان رسیده اند. خودروسازی که به اندازه کافی بزرگ خواهد بود تا با تغییرات گسترده صنعت خودروسازی جهان از جمله مسابقه برای ساخت خودروهای برقی و فناوری های خودروی بدون راننده مواجه شوند.

خودروساز ایتالیایی-آمریکایی فیات کرایسلر با خود جضور گسترده در آمریکای شمالی را آورده است، جایی که دو سوم سود این خودروساز از آنجا حاصل می شود. در طرف مقابل پژو دومین خودروساز بزرگ اروپا است. البته هر دوی این خودروسازان در چین ضعیف عمل کرده اند. با این وجود، پژو با همکاری با سهامدار چینی خود، دانگ فنگ، قصد دارد در بازار رو به رشد خودروهای برقی به بازیگری مهم تبدیل شود.

پیشبینی می شود که با این ادغام که به صورت 50-50 انجام می شود، 3.7 میلیون یورو (4 میلیون دلار آمریکا) در هزینه های این دو خودروساز صرفه جویی شود. چیزی که انتظار می رود بدون تعطیلی هرگونه کارخانه ای، که مورد نگرانی اتحادیه های کارگری در فرانسه و ایتالیاست، انجام پذیرد.

قوی ترین برندهای فیات-کرایسلر شاسی بلندهای جیپ و وانت های رم هستند و تمرکز آن بر روی بازسازی برندهای لوکس و ممتاز خود یعنی آلفارومئو و مازراتی با تاکید بر روی پیشرانه های هیبریدی است. این کمپانی همچنان به ساخت خودروهای کوچکتر تحت برند فیات در بازارهای اروپا و آمریکای جنوبی ادامه می دهد.  

گروه پژو-سیتروئن PSA بیشتر خودروهای کوچک، مناسب برای رانندگی شهری، سدان های خانوادگی و شاسی بلندهایی را تحت برند پژو، سیتروئن و اوپل می سازد. این جایی است که انتظار می رود دو کمپانی بیشترین همپوشانی را داشته باشند.

کمپانی جدید 50 میلیارد دلار ارزش دارد و درآمد آن نیز 170 میلیارد یورو (189 میلیارد دلار) خواهد بود. این کمپانی 8.7 میلیون دستگاه خودرو در سال به تولید خواهد رساند که همچنان پشت سر تویوتا، فولکس واگن و اتحاد رنو-نیسان، که هر یک بیش از 10 میلیون دستگاه در سال تولید می کنند، خواهد بود.

هیات مدیره خودروسازی جدید 11 عضو خواهد داشت که از هر کمپانی 5 عضو به همراه مدیرعامل فعلی پژو-سیتروئن، کارلوس تاوارس،  اعضای آن را تشکیل می دهند. تاوارس به مدت 5 سال مدیرعامل کمپانی خواهد بود.

کمپانی جدید قادر خواهد بود که هزینه های توسعه خودروهای برقی و خودروهای خودران را تقسیم کند و در میان موارد دیگر، هزینه های سرمایه گذاری برای ساخت پلتفرم های جدید نیز تقسیم خواهد شد.

دولت فرانسه که یکی از سهامداران پژو سیتروئن است، چند ماه پیش با مخالفت در برابر قراردادی مشابه مابین رنو و فیات-کرایسلر، مانع از نهایی شدن آن شد. اما در برابر این قرارداد مخالفتی از خود نشان نداد تا این ادغام صورت بگیرد.

کمپانی جدید همچنان دفاتری در فرانسه، ایتالیا و ایالات متحده خواهد داشت و سهام آن بین سه کشور مبادله خواهد شد. کمپانی اصلی در هلند خواهد بود، جایی که هم اکنون مقر اصلی فیات کرایسلر قرار دارد.

به عنوان بخشی از توافق، سهامداران اصلی شامل خانواده پژو، خانواده آنیلی، دانگ فنگ و بانک سرمایه گذاری دولت فرانسه موافقت کرده اند که سهام خود را تا 7 سال نگه دارند. تنها استثنا خانواده پژو است که می تواند سهام خود را تا 2.5 درصد طی سه سال اول با خرید سهام از دانگ فنگ یا بانک سرمایه گذاری دولت فرانسه افزایش دهد.

مرحله بعدی در قرارداد امضای یک تفاهم نامه است که می تواند تا پیش از پایان سال جاری میلادی انجام شود.   


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید