تفاوت سیستم های AWD و 4WD چیست؟

تفاوت سیستم های AWD و 4WD چیست؟

تمام چرخ محرک (AWD) گونه ای از سیستم چهار چرخ محرک (4WD) است که به طور خودکار توان را مابین چرخ های جلو و عقب تقسیم می کند تا کشش را حفظ کند. این سیستم معمولا برای رانندگی سبک در زمستان و آفرود سبک کافی است.

سیستم چهار چرخ محرک (4WD) یک عبارت کلی است که برای سیستمی که نیروی موتور را به چهار چرخ منتقل می کند، استفاده می شود. اما در مقام مقایسه میان انواع مختلف این سیستم، عبارت 4WD شامل حالتی می شود که مزیت های AWD را نداشته و در عوض برای استفاده های سنگین، مانند آفرودهای جدی، مناسب است.

آفرود 4WD AWD

سیستم AWD با آن چیزی که دهه ها قبل برای اولین بار معرفی شد، تفاوت های چشمگیری پیدا کرده است. این سیستم در طول زمان تنوع بسیار زیادی پیدا کرده و در خودروسازان مختلف، به شکل های گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرد. در نتیجه کسانی که قصد خرید چنین خودروهایی را دارند باید به ویژگی های و قابلیت های خود خودرو توجه کنند و نه اصطلاحات و اسم ها.

شاید یکی از مهمترین تفاوت های 4WD و AWD این مساله است که در سیستم های AWD نیازی به مداخه راننده وجود ندارد. زمانی که AWD های اولیه معرفی شدند، اغلب سیستم های 4WD در هنگام نیاز بایستی توسط شخص راننده فعال شده و در صورت عدم نیاز، توسط وی غیرفعال می شدند. پس برتری AWD این بود که به صورت خودکار عمل فعال یا غیرفعال شدن را انجام می داد. تا حدی که در اغلب موارد حتی هیچ دکمه ای برای روشن کردن این سیستم نیز وجود نداشت.

آفرود AWD 4WD

البته در برخی خودروهای AWD نیز، با اضافه شدن کلید قفل دیفرانسیل، تا حدودی این نقیصه برطرف شد. اما همچنان هم این خودروها نمی توانند در آفرودهای سنگین دوام بیاورند. امروزه بسیاری از خودروهای AWD دارای حالت های مختلفی، از جمله برفی، شن، گل و ... هستند.

در سالهای اولیه ظهور AWD، اگر شما خودرویی برای آفرود سنگین می خواستید، بدون شک باید به سراغ یک 4WD می رفتید. چراکه خودروهای 4WD دارای یک جعبه انتقال با دنده پایین هستند که برای بالا رفتن از تپه ها و صخره ها کاربرد دارد.

آفرود سیستم AWD 4WD

همچنین برخی از سیستم های AWD دارای قابلیت خاموش شدن کامل هستند. یعنی این امکان وجود دارد که سیستم را به طور کامل از مدار خارج کرد تا خودرو به یک خودروی دیفرانسیل جلو یا عقب معمولی تبدیل شود. اما در برخی دیگر از خودروها، روش کار سرراست تر است: برخی از خودروهای دارای گزینه های 2H (دیفرانسیل عقب)، 4A (چهار چرخ محرک اتوماتیک) و 4L (دنده پایین چهار چرخ) هستند. همچنین برخی خودروها نیز گزینه 4H (4WD سنگین که دیفرانسیل مرکزی را قفل می کند) را به موارد فوق افزوده اند.

آفرود 4WD AWD

علیرغم تمام توضیحات فوق، همچنان هم بسیاری از خودروها و خودروسازان وجود دارند که از قواعد بالا تبعیت نمی کنند.به عنوان مثال، در سدان اسپرت BMW M5 به راننده امکان انتخاب مابین گزینه های دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل داده می شود و BMW این سیستم را 4WD نامیده است. در نتیجه به جای حساس شدن در مورد این عبارات، عملکرد و ویژگی های فنی خودرو باید ملاک انتخاب و خرید قرار بگیرد.  


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید