آئودی RS5 اسپورت بک؛ نقد و بررسی

آئودی RS5 اسپورت بک؛ نقد و بررسی

اگرچه زمان زیادی از عرضه‌ی آئودی RS5 اسپورت بک مدل کوپه گذشته و از اواسط سال 2017 در حال فروش می باشد اما نسخه 5 درب آن تاکنون وارد میدان نشده بود. حال می خواهیم ببینیم این خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

خودروساز مشهور آلمانی تنها 250 دستگاه از مدل اسپورت بک و 250 دستگاه از مدل کوپه برای بازار بریتانیا در سال جاری آماده کرده است. مشخصات این خودرو به قرار زیر می باشد:

  • قیمت: 68985 پوند
  • پیشرانه: 6 سیلندر 2.9 لیتری توئین توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 444 اسب بخار/600 نیوتون متر
  • گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.9 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 280 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 9.1 لیتر در هر صد کیلومتر

این خودرو در واقع همان RS5 کوپه است. در نتیجه از همان پیشرانه‌ی 6 سیلندر 2.9 لیتری توئین توربو با قدرت 444 اسب بخاری و گشتاور 600 نیوتون متری استفاده شده است. اما آنچه RS5 را از رقبا مجزا می کند، سیستم کواتروی دو دیفرانسیل است. این سیستم غالبا 60 درصد را به عقب و 40 درصد گشتاور را به جلو می‌فرستد و به همین خاطر هیچ‌یک از رقبا از نظر کشش به پای RS5 نمی‌رسند.

 

 

از جمله رقبای قدرتمند RS5 آلفارومئو جیولیا کوادروفولیو، مرسدس AMG C63S و ب ام و M3 می باشد. علیرغم اینکه قدرت آئودی نسبت به آلفارومئو 59 اسب بخار بیشتر است اما شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 3.9 ثانیه‌ای آن با رقیب ایتالیایی برابر است. البته در دنیای واقعی اوضاع دیگری برقرار است. در جایی که آلفارومئو یا مرسدس باید به آرامی و متانت از پیچ‌ها عبور کنند و سعی در حفظ کنترل خود داشته باشند، RS5 می‌تواند به راحتی هرچه تمام تر از پیچ ها گذر کند. این موضوع به همراه چسبندگی زیاد باعث شده‌اند سرعت این خودرو در پیچ‌ها بسیار زیاد باشد.

از اگزوز اسپورت خودرو هم استقبال می‌شود. اگرچه RS5 نمی‌تواند غرش فوق‌العاده‌ی پیشرانه‌ی 8 سیلندر C63S را داشته باشد اما با فشار دکمه‌ی اگزوز در کنسول مرکزی شاهد سر و صدای بیشتری خواهید بود.

 

 

شاسی خودرو تنظیمات زیادی نداشته و علیرغم اینکه سیستم کواترو می‌تواند تا 85 درصد گشتاور را به چرخ های عقب منتقل کند اما این سیستم به ندرت احساس غیرعادی را منتقل می‌کند. البته فرمان خودرو دقیق بوده و بازخورد کمی دارد. این خودرو گاهی اوقات سواری آسانی داشته ولی در کل هیجان مناسبی دارد.

 

 

ایزوله بودن بین راننده و جاده باعث می‌شود RS5 اسپورت بک یک کروز استثنایی باشد. دست‌اندازها بهتر از M3 یا C63S جذب می‌شوند و کابین در سرعت‌های بالا آرام باقی می‌ماند. مصرف سوخت این خودرو نیز کاملاً مناسب است.

 

 

طراحی کابین نیز بهتر از هر زمان دیگری بوده و کیفیت ساخت آن نیز مثال‌زدنی است. اگرچه سیستم اطلاعات سرگرمی کمی قدیمی شده اما کاکپیت دیجیتال آئودی اوضاع را بهتر کرده تا این سیستم هنوز هم یکی از زیباترین و خلاقانه‌ترین پشت آمپرهای بازار محسوب می‌شود.

 

 

اگر شما 4 سرنشین را حمل می‌کنید خرید مدل اسپورت بک نسبت به کوپه موجه‌تر است. فاصله‌ی 60 میلی‌متری بیشتر بین اکسل‌های جلو و عقب باعث شده فضای پای عقب بیشتری وجود داشته باشد که این امر به همراه پوشش چرم و آلکانترای کابین فضای بسیار لذت بخشی را ایجاد می‌کند.

 

 

 

درب صندوق مدل اسپورت بک دایره‌ی باز شدن بیشتری داشته و کاربردی‌تر از مدل کوپه است. در نهایت که به فاکتور قیمت برسیم، قیمت این خودرو با مدل کوپه برابر بوده و در حدود 68 هزار پوند می باشد. این خودرو در مقایسه با آلفارومئو جیولیا کوادروفولیو 5 هزار پوند گران‌تر بوده و حدود 10 هزار پوند نیز گران‌تر از ب ام و M3 می‌باشد. البته مرسدس AMG C63S با قیمتی در حدود 73 هزار پوند گران‌تر از همه می‌باشد.

 

 

در مجموع، آئودی RS5 اسپورت بک خودروی عالی برای مسافرت‌های طولانی می باشد. عملکرد درخور توجه، آرامش و امکانات بالای کابین، فضای بار و داخلی جادار و… از جمله ویژگی‌های این خودرو هستند؛ اگرچه این خودرو در مقایسه با برخی رقبا از جذابیت کمتری برخوردار است.چرا که آلفارومئو خودروی جذاب‌تری بوده و مرسدس نیز حس خاصی دارد. اگر به دنبال یک خودروی همه‌ کاره‌ی سریع هستید، آئودی RS5 اسپورت بک می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

 


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید