رانندگی با باک خالی از بنزین چه عوارضی برای خودرو دارد؟

رانندگی با باک خالی از بنزین چه عوارضی برای خودرو دارد؟

یک درجه بنزین که خالی بودن باک را نشان می دهد چیزی است که هیچکس از دیدن آن خوشحال نمی شود، مخصوصا در زمان رانندگی در شب یا یک جاده خلوت. اما این حالت چه ضررهایی برای خودروی شما دارد؟

متخصصان می گویند که شما نباید هرگز اجازه دهید که مقدار بنزین موجود در باک شما کمتر از یک چهارم شود. واضح است که این کار شما را از قرار گرفتن در شرایط خطرناکی مانند کمبود بنزین در موقعیت هایی که دور از پمپ بنزین قرار داشته باشید محافظت می کند. اما دلایل دیگری نیز برای باقی نگه داشتن مقداری بنزین در باک خودرو وجود دارد که به این اندازه واضح نیستند. رانندگی با باک خالی یا با داشتن مقادیر اندکی بنزین در باک می تواند از راه های مختلفی به خودرو آسیب برساند.

 خودرو نشانگر بنزین

مشخصا با باک خالی نمی توان مسافت زیادی را حرکت کرد، اما در همین زمان کوتاه نیز به مبدل کاتالیست خودرو، که بخشی از سیستم اگزوز خودرو است، آسیب وارد می شود. به علاوه با راندن خودرو با باک خالی، ذرات آشغال ته نشین شده در باک در پمپ بنزین خودرو گیر می کنند. این به این دلیل است که هر ذره کوچکی که در مسیر تا باک بنزین وجود داشته باشد، در باک بنزین ته نشین شده و تا زمانی که خودرو برای گرفتن آخرین قطره های بنزین تلاش می کند، در همانجا می ماند. وقتی که پمپ بنزین آخرین قطرات بنزین را به سمت خود می کشد، هر ذره آشغالی که در ته باک باشد با آن می رود و این ذرات ممکن است در پمپ بنزین خودرو یا فیلتر بنزین خودرو گیر کند.

پر کردن باک بنزین

در مدلهای اولیه خودروها (دهه 1980 میلادی و پیش از آن) باک های بنزین معمولا از فلز ساخته می شدند و زمانی که آنها شروع به زنگ زدن می کردند، ته نشین های مخربی در کف باک ایجاد می شد. خودروهای جدیدتر از باک های پلاستیکی استفاده می کنند. در نتیجه رسوب ها معمولا از طریق سوخت های آلوده وارد باک خودرو می شوند. اما ورود رسوب های آلوده به داخل پمپ بنزین خودرو تنها راهی نیست که می تواند به خودرو صدمه بزند. در برخی از خودروها پمپ بنزین در داخل باک قرار گرفته است و بنزین همانطور که در اطراف پمپ سوخت جریان دارد، نقش ایزوله کننده و روان کننده را برای آن بازی می کند. اگر به طور دائم با باک خالی خودرو رانندگی کنید، پمپ بنزین ممکن است دچار گرمای بیش از حد شود که این باعث فرسودگی زودرس آن می شود.

پمپ بنزین

پس زمانی که نشانگر بنزین به خالی می رسد، چقدر می توان با آن راه رفت؟ این بستگی به خودروس شما دارد. در خودروهای مختلف چراغ خالی بودن بنزین به صورت های متفاتی تنظیم شده است. با این وجود اکثر خودروها زمانی که در باک حدود 7.5 تا 11 لیتر باقی مانده باشد چراغ بنزین را روشن می کنند. در برخی از خودروهای بزرگتر مانند وانت ها و خودروهای شاسی بلند روشن شدن چراغ بنزین در زمانی اتفاق میفتد که حدودا 15 لیتر در باک باقی مانده باشد. مقادیری که خودرو در این شرایط می تواند به حرکت ادامه دهد متغیر دیگری است که به مصرف سوخت خودروی شما، سبک رانندگی شما و اینکه شما در شهر یا بزرگراه رانندگی کنید یا در یک ترافیک گیر افتاده باشید بستگی دارد.

car out of petrol

حالا که میدانید رانندگی با باک خالی چه صدماتی به خودرو می زند، ترک کردن عادت رانندگی با باک خالی باید راحت تر باشد. البته لازم به ذکر است که در صورتی که این شرایط برای یک یا دو بار پیش بیاید باعث آسیب جدی به خودروی شما نخواهد شد. اما در صورتی که باک خودروی خود را در هر زمانی که نشانگر میزان سوخت به یک چهارم رسید مجددا پر کنید، مشکلی از آن بابت نخواهید داشت.

نمایشگاه اتومبیل داودی:
نمایشگاه اتومبیل داودی با ارائه جدیدترین خودروهای روز دنیا امکان خرید مطمئن از بهترین برندها را فراهم می کند. شما میتوانید با مراجعه به نمایشگاه اتومبیل داودی از جدیدترین محصولات بازدید کرده و از مشاوره های کارشناسان خبره ما بهره مند شوید.


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید