سیستم رادار تشخیص نقطه کور چیست؟

سیستم رادار تشخیص نقطه کور چیست؟

تشخیص نقطه کور یک تکنولوژی کلیدی در میان سیستم های کمکی راننده است که پوشش الکترونیکی 360 درجه را در تمامی سرعت ها به دور خودرو ایجاد می کند.

تشخیص نقطه کور یک تکنولوژی کلیدی در میان سیستم های کمکی راننده است که پوشش الکترونیکی 360 درجه را در تمامی سرعت ها به دور خودرو ایجاد می کند. تشخیص نقطه کور (BSD) بیش از یک دهه پیش توسط ولوو توسعه داده شد. BSD رفت و آمد خودروهای دیگر را در پشت یا کناره های خودرو تشخیص می دهد و به راننده هشدار می دهد. این هشدار تا زمانی که خودروی لاین کناری از خودروی شما جلوتر قرار بگیرد یا مستقیما در کنار خودروی شما باشد، فعال باقی می ماند. سیستم BSD از امواج مافوق صوت  یا سنسورهای رادار در کنار و پشت خودرو استفاده می کند.

اسم این سیستم از نقاط کوری می آید که در کنار یا پشت خودرو ایجاد می شود و دلیل آن عدم پوشش کافی آینه ها و ستون های خودرو است. هشدار تصویری در این سیستم معمولا به صورت یک نشانه زرد رنگ بر روی شیشه آینه های جانبی، قاب آینه یا ستون A خودرو است. این نشانه در زمانی که یک خودرو در نقطه کور قرار بگیرد روشن شده و در صورت تشخیص یک چراغ راهنما برق می زند. در برخی از خودروها همچنین هشدارهای صوتی (بوق زدن) یا لرزش سریع یا آرام فرمان در هنگام تشخصی چراغ راهنما وجود دارد. در سازنده های مختلف، این سیستم با نام هایی مانند تشخیص نقطه کور، مشاهده نقطه کور، سیستم اطلاع رسانی نطقه کور و سیستم فعال مشاهده نقطه کور شناخته می شود، هرچند که همگی آنها به یک سیستم اشاره می کنند.

سیستم تشخیص نقطه کور چگونه کار میکند؟

سیستم تشخیص نقطه کور یک پروسه دو یا سه مرحله ای است. سیستم های BSM دو مرحله ای یا "غیر فعال" موانع را تشخیص می دهند و راننده را آگاه می کنند. سیستم های BSM سه مرحله ای یا "فعال" سیستم هایی هستند که از برخورد با موانع جلوگیری می کنند. این سه مرحله عبارتند از:
1- تشخیص: سیستم های تشخیص نقطه کور ممکن است از سونار، رادار یا دوربین هایی برای تشخیص اشیا استفاده کنند. آنها می توانند در سرعت های خاصی فعال شوند یا در هر زمانی که راننده آن ها را فعال کند.

2- اطلاع رسانی: اگر سنسورها مانعی (مثلا یک خودروی دیگر) را تشخیص دهند، BSM به راننده اطلاع رسانی میکند. خودروسازان از روش های مختلفی برای اطلاع رسانی وجود موانع در نقاط کور به راننده استفاده می کنند.

3- جلوگیری: تعداد کمی از خودروهای این قابلیت را دارند که از برخورد با موانعی که در نقطه کور قرار می گیرد جلوگیری کنند. در صورتی که راننده اقدامی را صورتی ندهد، سیستم BSM فعال خودرو را از برخورد با مانع نجات می دهد. ای همان تکنولوژی است که باقی ماندن در لاین و حرکت در وسط لاین را امکان پذیر می کند.

سیستم تشخیص نقاط کور چقدر خوب کار می کند؟

 همانند سایر تکنولوژی های دستیار راننده، تشخیص نقاط کور نمی تواند جایگزین عادات خوب رانندگی شود. سرعت بالا یا نزدن راهنما برای تغییر خط می توانند سیستم های BSM را با شکست مواجه کنند، که این خود موجب تصادف می شود. تمیز نکردن سنسورها یا گذاشتن مانع بر روی آنها می تواند عملکرد BSM را مختل کند. با این وجود، هنوز متخصصان IIHS در آمریکا اعلام کرده اند که تکنولوژی BSM می تواند تصادفات در نقاط کور را 14 درصد کاهش دهد. این بدین معنی است که این سیستم می تواند سالانه در آمریکا از 50 هزار تصادف جلوگیری کند. این عدد قابل توجهی است، هرچند که نشان می دهد که همه رانندگان باید بهتر رانندگی کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع خودروها و مقایسه آنها با یکدیگر و همچنین خرید خودرو یا فروش خودروی خود می توانید به نمایشگاه اتومبیل داودی مراجعه کنید و از راهنمایی های کارشناسان مجرب ما بهره مند شوید. 


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید