کنترل پایداری الکترونیکی(ESC) چگونه کار می کند؟

کنترل پایداری الکترونیکی(ESC) چگونه کار می کند؟

زمانی که در اواسط دهه 1990 میلادی کنترل پایداری الکترونیکی معرفی شد، رانندگی ایمن پیشرفتی بزرگ را تجربه کرد. اولین نمونه این سیستم را قطعه ساز آلمانی، بوش، معرفی کرد و مرسدس بنز کلاس S و BMW سری 7 اولین خودروهایی بودند که این تکنولوژی را استفاده کردند.

اکنون سالهای سال از معرفی کنترل پایداری الکترونیکی می گذرد و این سیستم در کمپانی های مختلف با نام های مختلفی شناخته می شود. آئودی نام آن را برنامه پایداری الکترونیکی (ESP) گذاشته و فورد آن را Advance Trac می نامد. اما همه این سیستم ها، فارغ از نام آنها، از سنسورهای پیشرفته، کامپیوتر مرکزی خودرو و فعالیت های مکانیکی استفاده می کنند تا رانندگی را ایمن کنند. ما اغلب می خوانیم که خودروهای دارای عملکرد بالا تمایل به بیش فرمانی یا کم فرمانی دارند، اما واقعیت این است که هر خودرویی، خصوصا در جاده های لغزنده، امکان دارد که از کنترل خارج شود.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

کم فرمانی زمانی اتفاق می افتد که چرخ های جلو کشش کافی را نداشته و خودرو به جای دور زدن، به حرکت رو به جلو ادامه می دهد. بیش فرمانی دقیقا برعکس آن است و زمانی اتفاق می افتد که خودرو دور می زند، در حالی که راننده قصد دارد با خودرو حرکات نمایشی انجام دهد. ESC یا کنترل پایداری الکترونیکی می تواند باعث اصلاح شدن هر دوی این حالات شود.   

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی به تنهایی کار نمی کند، بلکه این سیستم سایر قطعات ایمنی خودرو، مانند ترمز ضد قفل و کنترل کشش استفاده می کند تا از خطاها پیش از آنکه تبدیل به تصادف شوند جلوگیری کند. مرکز سیستم کنترل پایداری همان مرکز ماشین است. سیستم ESC با استفاده از تمامی سیستم های الکترونیکی مدرن موجود، ترمز یک یا چند چرخ خاص را فعال می کند. همچنین این سیستم می تواند با کنترل دریچه گاز خودرو، رانندگی ایمن را تضمین کند. سنسورهای موجود در این سیستم به دنبال تفاوتهای موجود بین جهت چرخ ها و جهتی که خودرو حرکت می کند هستند. در نتیجه کامپیوتر خودرو می تواند اصلاحات لازم را انجام دهد تا جهت حرکت خودرو را به جهتی که راننده می خواهد برگرداند.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

اطلاعات لازم برای این سیستم از طریق سه نوع سنسور زیر به کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می شوند:

  • سنسورهای سرعت چرخ: یک سنسور سرعت چرخ در هر چرخ سرعت آن چرخ را اندازه گیری کرده و به کامپیوتر خودرو این امکان را می دهند که این اطلاعات را با سرعت موتور مقایسه کنند.
  • سنسورهای جهت فرمان: این سنسور در ستون فرمان قرار داشته و جهتی که راننده می خواهد به خودرو بدهد را اندازه گیری می کنند. اگر این جهت با جهتی که خودرو واقعا حرکت می کند فرق داشته باشد، سیستم ESC وارد عمل می شود.
  • سنسور سرعت گردشی: این سنسور همچنین به نام سنسور انحراف شناخته می شود. این سنسور در وسط خودرو قرار داشته و حرکت گوشه به گوشه وسیله نقلیه را اندازه گیری می کند.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

نقش اصلی که ESC در خودروها دارد، کاهش تعداد و شدت تصادفات است. رانندگی در شرایط بد، از باران ها شدید گرفته تا وجود یخ و برف در جاده، چیزی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی در کنار سایر سیستم های ایمنی خودرو، سیستم هاییی هستند که به با هدف کمک به راننده برای ماندن در جاده در خودروها تعبیه می شوند.  


تگ ها

محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید