آشنایی با رادار ها (سنسورهای وسایل نقلیه)

آشنایی با رادار ها (سنسورهای وسایل نقلیه)

​اتومبیل های خودران برای درک محیط اطراف به سنسورها نیاز دارند. سنسورهای صوتی و دوربین های فیلمبرداری، امروزه رایج ترین راه حل های سنجش رادار در خودروها هستند. در سال های اخیر اعتقاد به رادار در بین کاربران خودروها بسیار افزایش یافته به طوری که تمام سیستم های ایمنی که امروزه در وسایل نقلیه به کار می رود مبتنی بر رادار است.

به طور کلی چهار نوع رادار در خودرو های امروزی دیده میشود که متخصصین فن نام های مختلفی بر روی هر کدام از آن ها می گذارند.

رایج ترین نمونه های استفاده از رادار در خودرو های امروزی شامل رادار اصلی (رادار تصادف)، رادار خطی، رادار کمکی پارک (اتوپارک) و رادار نقطه کور است.

تطبیق پذیری رادارها عمدتا نتیجه مقاومت آن ها در برابر انواع شرایط آب و هوایی مانند باران شدید و برف است جایی که معمولا سنسور و دوربین ها با آن دست و پنجه نرم می کنند استفاده از رادار باعث افزایش ایمنی هم برای مسافر و هم برای سایر اعضای ترافیک می شود.

در این بخش ب بررسی هر کدارم از رادار های ذکر شده می پردازیم :

رادار نقطه کور (رادار جانبی): گزینه ای است که به شما در تشخیص هر گونه شی موجود در نقاط کور خودروی شما کمک می کند. این رادار در زمان تغییر وضعیت خودرو و حرکت به طرفین در صورت وجود هر گونه وسیله در اطراف خودروی شما به صورت چراغ مخصوص خود به راننده اخطار می دهد.

 

 

رادار خطی (رادار بین خطوط): این رادار راننده را از منحرف شدن از مسیر اصلی با اخطار های خاص خود که شامل لرزش فرمان است آگاه می کند که گویی خودرو در حال عبور از بخش شانه خاکی جاده است. در نوع ویژه ای ، این رادار خودرو را ب صورت خودکار بین خطوط نگه میدارد. این رادار معمولا در قسمت بالایی شیشه ی جلو نصب می شود.

 

 

رادار اصلی (رادار تصادف، رادار کروز): همانطور که از نامش پیداست ابزاری است برای جلوگیری از بروز تصادفات در رانندگی. که در صورت نزدیک شدن بیش از اندازه به خودروی مقابل رادار به راننده اخطار می دهد و اگر راننده عکس العملی نشان ندهد رادار به صورت خودکار ترمز خودروی شما را فعال می کند و سبب ایستادن خودرو می شود. کاربرد دیگر این رادار زمان استفاده از کروز کنترل است که اگر خودروی مقابل سرعتش را کم یا زیاد کند رادار به صورت خودکار و بدون استفاده از راننده سرعت خودرو را کم و زیاد میکنم به شکلی که سرعت خودش را با خودروی مقابل تطبیق میدهد. این رادارمعمولا روی سپر جلوی خودرو نصب می شود.

 

 

رادار کمکی پارک (اتوپارک): این سیستم به شما قابلیت پارک خودرو در کنار جدول بدون استفاده از فرمان را میدهد. به صورتی که این رادار فضای مناسب برای پارک خودروی شما را بررسی میکند و پس از تایید این فضا میخواهد که به فرمان دست نزنید و با استفاده از گاز و ترمز به اندازه ای که خود سیستم تعیین میکند عمل پارک را انجام دهید.

 

 

نویسنده : امیر صالحی


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید