تکنولوژی های خلاقانه که جهان خودروسازی را تغییر دادند

تکنولوژی های خلاقانه که جهان خودروسازی را تغییر دادند

در اینجا چند تا از عجایب دنیای خودروسازی را جمع آوری کرده ایم که ریشه های آن ها به خیلی پیشتر از چیزی که فکر می کنید برمی گردد.

 

بسیاری از چیزهایی که اکنون در خودروها مورد استفاده قرار میگیرند، شاید از دهه ها قبل برای اولین بار ابداع شده اند. ما به طور پیوسته با جدیدترین تکنولوژی خیره می شویم، اما گاهی فقط یک نگاه کوچک به کتاب های تاریخ کافی است که بسیاری از چیزهایی که به نظر جدید می آیند، در واقع چقدر قدیمی هستند.  

هیبرید

تویوتا پریوس قطعا خودرویی است که انقلاب خودروهای هیبریدی را در سال 1997 رقم زد. هرچند که آلفارومئو و آئودی تجربه هایی در زمینه ساخت خودروهای هیبریدی در دهه 80 میلادی داشتند. اما سابقه این تکنولوژی به سالهای قبل برمیگردد. فردیناند پورشه خودروی لونر پورشه را در سال 1900 میلادی ساخت که توسط باتری ها و یک موتور بنزینی حرکت می کرد. اما ظهور فورد T همه گیری خودروهای هیبریدی را تقریبا یک قرن به عقب انداخت.

سیستم تهویه مطبوع

سیستم کولر خودروها در بسیاری از خودروهای آمریکایی مربوط به دهه 1970 میلادی یک تکنولوژی فراگیر بود. اما برای یافتن اولین خودروی دارای کولر باید تا سال 1940 به عقب برگردیم. در این سال کمپانی پاکارد مدلهای بابکوک و بیشاپ را معرفی کرد که دارای کولر بوند. اما قیمت سرسام آور و مشکلات خنک کاری موتور باعث شد که این خودروها محبوب نشوند.

کولر خودروهای قدیمی

سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه نمایش لمسی

از زمان انقلاب گوشی های هوشمند، همه خودروسازان برای قرار دادن صفحه های لمسی بزرگ و تقریبا یک شکل در مرکز داشبورد یورش برده اند. اما این تکنولوژی برای اولین بار در سال 1986 در خودروی بیوک ریویرا مورد استفاده قرار گرفت. در این خودرو این سیستم مرکز کنترل گرافیکی نام داشت. در این صفحه نمایش 9 اینچی پس زمینه مشکی رنگ بود و نوشته ها با رنگ سبز نمایش داده می شدند.

سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو

گیربکس اتوماتیک دوکلاچه

گیربکس های دوکلاچه امروزی که در کسری از ثانیه دنده را عوض می کنند، در پی حضور در فولکس واگن گلف R32 تقریبا در حدود دو دهه است که پرطرفدار شده اند. اما کار بر روی این سیستم به خیلی قبل از آن برمی گردد. مهندس فرانسوی آدولفه کگرسه (Adolphe Kegresse) در سال 1935 برای دریافت حق اختراع این سیستم اقدام کرد. اما این پورشه بود که این سیستم را به شکل امروزی آن درآورد. پورشه از سال 1964 این سیستم را مورد آزمایش قرار داد، اما در سال 1983 بود که این سیستم را در خودروهایش استفاده کرد.  

گیربکس اتوماتیک دو کلاچه پورشه

رهیاب ماهواره ای

اولین خودرویی که از رهیاب ماهواره ای استفاده کرد مزدا اینوس (Enos) کوپه در سال 1900 بود. سیستم های قدیمی تری نیز بودند که عمل رهیابی را با روش های دیگری انجام می دادند. برای مثال در سال 1981 هوندا اولین سیستم رهیاب داخل خودرو را معرفی کرد. این سیستم با استفاده از ژیروسکوپ و گاز هلیوم حرکت و چرخش را تشخیص می داد.

سیستم رهیاب ماهواره ای در خودرو

سیستم ترمز ضد قفل ABS

گفتن این مساله سخت نیست که امروزه ترمزهای ضد قفل در میان مهمترین ابتکارات ایمنی در خودروها هستند. در سال 1966 خودروی جنسن FF سیستم ABS تک کاناله دانلوپ را با سیستم چهارچرخ محرک فرگوسن ادغام کرد. اما کار بر روی این سیستم به خیلی وقت قبلتر و سال 1923 برمی گردد. در آن زمان مهندس پیره کایلا طراحی های اولیه سیستمی با نیروی هیدرولیک و پمپ مرکزی هیدرولیک را برای کاهش نیروی ترمز بر روی چرخی که سرعت کمتری دارد را ارائه کرد. این سیستم به طور موثر می توانست از قفل شدن ترمز جلوگیری کند.

سیستم ترمز ضد قفل ABS در جنسن FF


تگ ها

محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید