نگاهی به تاریخچه جیپ

نگاهی به تاریخچه جیپ

جیپ برندی بسیار شناخته شده است. نام جیپ با سفرهای ماجراجویانه و طبیعت گردی عجین شده است. بسیاری از مدلهای جیپ خودروهایی بسیار محبوب هستند: واگنیر، چروکی و البته رنگلر.

جدا از برند پرسابقه، خودروهای جیپ از طراحی خاص و ظاهر منحصر به فردی بهره می برند. اما این برند در طول تاریخ طولانی خود، در بسیاری از جنگ ها و نبرها نیز حضور یافته است. در این مطلب نگاهی به تاریخچه این برند پرسابقه و محبوب می اندازیم.

آنچه که در مورد شروع کار جیپ مشخص است، این است که این کمپانی کار خود را با ساخت خودروهای دو دیفرانسیل برای نیروهای مسلح آمریکا در جنگ جهانی دوم آغاز کرد. اما پس از کسب موفقیت های فراوان در این زمینه، جیپ به ساخت خودروهای کاربردی برای عموم مردم رو آورد. با این وجود، مدرک معتبری در مورد این که چه کسی و در چه زمانی این کمپانی را تاسیس کرد.

تاریخچه جیپ

داستان ها و ادعاهایی که در مورد شروع به کار جیپ گفته می شود، همگی به سختی قابل تایید هستند. ریشه های جیپ به زمانی برمی گردد که وانت های ویلیس در سال 1941 معرفی شدند. گفته می شود که نام جیپ برای اولین بار در سال 1947 برای بازاریابی محصولات این برند استفاده شد.

تاریخچه جیپ

رویدادهای مهم در تاریخ چیپ

از 1945 تا 1960

در سال 1947 برای اولین بار نام جیپ تراکس بر روی محصولات این برند قرار گرفت. به زودی این وانت های تک و دو دیفرانسیل به خودروهایی پرفروش در بازار تبدیل شدند. این وانت ها می توانستند به راحتی با نیازهای مختلف خود را انطباق دهند. علاوه بر این، این وانتها قطعات مشترک زیادی با وانت ویلیس داشتند. به همین دلایل این خودرو توانست به سرعت محبوب شود. در سال 1948 جیپ جیپستر معرفی شد که به عنوان یک خودروی اسپرت به فروش می رسید، اما از کمبود قابلیت فنی رنج می برد.

تاریخچه جیپ

در اواخر دهه 1940 مدل CJ3-A معرفی شد که به عنوان پدر خودروهای بازسازی شده شناخته می شود. برای خودرو بهینه سازی های زیادی صورت گرفته بود که تا پیش از آن دیده نشده بود. با شروع دهه جدید، جیپ M38 ساخته شد که نسخه رزمی CJ-3A بود. این خودرو به شدت در ارتش محبوب شد.

از 1960 تا 1980

در دهه 1960 جیپ به طورر باورنکردنی محبوب شد و برای بسیاری هم معنی تنوع تجارب رانندگی بود، از سرگرمی و بازی گرفته تا شرایط سخت. در این زمان این کمپانی شروع به ساخت ون کرد. در سال 1962 مدل واگنیر نیز معرفی شد. کمی بعد، وانت های سری J هم ساخته شدند که معروفترین آنها، J-3000 بود.

تاریخچه جیپ

دهه 1970 نیز برای جیپ سرشار از موفقیت بود. در همین زمان بود که چروکی معرفی شد و تاثیری شگرف در دهه دوم قرن بیستم به جا گذاشت. در این زمان برند جیپ به صورت بین المللی شناخته شد و با کسب جوایز متعددی، پرستیژ بیشتری را کسب کرد. پس از ساخت مدل موفق چروکی، جیپ در کمتر از یک دهه از 6 یا 7 مدل جدید رونمایی کرد که باعث معروفیت بیشتر این برند در بازارهای بین المللی شد.

از 1980 تا کنون

در دهه 80 میلادی نسخه های چروکی بیش از پیش گسترش یافتند و نسخه چروکی XJ با طیف وسیعی امکانات جدید معرفی شدند. با این وجود، در سال 1987 برند جیپ تحت کنترل کرایسلر قرار گرفت. دهه 90 میلادی برای جیپ رانگلر عالی بود. این خودرو به هندلینگ بالای جاده ای و قابلیت های افسانه ای آفرود معروف بود. به شروع قرن جدید میلادی، مدلهای مختلفی توسط جیپ معرفی شدند که برخی از آنها روبیکان، لیبرتی، پاتریوت، کمپس و کامندر بودند.

تاریخچه جیپ

جیپ در حال حاضر

در حال حاضر جیپ به عنوان یکی از بهترین سازندگان وانت و خودروهای شاسی بلند در آمریکا فعالیت می کند. خودروهای این برند در بیش از 140 کشور به فروش می رسند. با این وجود، این کمپانی زیرمجموعه ای از گروه فیات کرایسلر است و به طور موفقیت آمیزی مدلهای رنگلر، چروکی، کمپس، پاتریوت و رنگید را به فروش می رساند.

تاریخچه جیپ


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید