تکنولوژی های دستیار راننده

تکنولوژی های دستیار راننده

امروزه نام سیستم های دستیار رانندگی در خودروها به وفور شنیده می شود. در واقع این سیستم ها خط مقدم تکنولوژی روز دنیای خودرو ها هستند و خودروهای جدید با جدیدترین این تکنولوژی ها به بازار می آیند. در این مطلب به معرفی برخی از این آپشن ها می پردازیم.

دستیار کنترل رانندگی

کروز کنترل تطبیقی: این آپشن با شتابگیری و گرفتن ترمز فاصله از قبل تعیین شده ای را بین خودرو و خودروی جلویی حفظ می کند. در  برخی از خودروها این سیستم می تواند خودرو را کاملا متوقف کرده و سپس به حرکت درآورد.

دستیار رانندگی فعال: این آپشن با شتابگیری، گرفتن ترمز و فرمان دادن به خودرو کار می کند. در برخی از خودروها این سیستم تنها در شرایط رانندگی خاصی کار می کند. راننده وظیفه اصلی رانندگی را بر عهده دارد.

دستیار ماندن در خط: این آپشن با کنترل فرمان خودرو، آن را در یک خط جاده حفظ می کند.

دستیار کنترل رانندگی

هشدارهای برخورد

هشدار نقطه کور: این آپشن وسایل نقلیه حاضر در قسمت عقبی خودرو، در دو خط جانبی را تشخیص داده و حضور آنها را به راننده اطلاع می دهد.

هشدار برخورد از جلو: این آپشن یک برخورد در قسمت جلویی خودرو را پیشبینی کرده و به راننده هشددار می دهد. در برخی از خودروها این آپشن عابران پیاده و سایر اجسام را تشخیص می دهد.

هشدار خروج از خط: این آپشن موقعیت خودرو در خط جاده را پایش کرده و در صورتی که خودرو در آستانه خروج از خط باشد، به راننده هشدار می دهد.

هشدار حرکت خودروهای کناری: این آپشن خودروهایی را که از کنار و عقب خودرو نزدیک می شوند را در عقب خودرو تشخیص داده و به راننده هشدار می دهد.

هشدار برخورد

پیشگیری از برخورد

ترمز اورژانسی خودکار: این آپشن از برخوردهای احتمالی در هنگامی که خودرو به جلو حرکت می کند جلوگیری کرده، یک هشدار ایجاد می کند و به صورت خودکار ترمز را اعمال می کند تا از برخورد پیشگیری کرده، یا از شدت صدمات بکاهد. این سیستم در برخی از خودروها عابران پیاده و سایر اشیا را شناسایی می کند.

فرمان دهی اورژانسی خودکار: این آپشن یک برخورد احتمالی را تشخیص داده و به طور خودکار به خودرو فرمان می دهد تا از تصادف جلوگیری کرده، یا از شدت صدمات بکاهد. این سیستم در برخی از خودروها عابران پیاده و سایر اشیا را شناسایی می کند.

ترمز خودکار دنده عقب: این آپشن یک برخورد احتمالی را در هنگام حرکت خودرو به عقب پیشبینی کرده و به طور خودکار ترمز کرده تا از تصادف جلوگیری کرده یا از شدت برخورد بکاهد. این سیستم در برخی از خودروها عابران پیاده و سایر اشیا را شناسایی می کند.

پیشگیری از برخورد

دستیار پارک

دستیار پارک فعال: این آپشن فرمان خودرو و سایر عملکردهای آن در هنگام پارک را کنترل می کند. راننده این امکان را دارد که شتابگیری، ترمزگیری و موقعیت دنده را کنترل کند. این سیستم در برخی از خودروها قادر به انجام پارک دوبل و حرکات مشابه هستند.

پارک از راه دور: این سیستم خودرو را بدون حضور راننده در داخل آن پارک می کند. این آپشن همچنین به طور خودکار شتابگیری، ترمزگیری، فرمان دادن و تغییر دنده را کنترل می کند. 


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید