نشانه های خرابی مبدل کاتالیست خودرو

نشانه های خرابی مبدل کاتالیست خودرو

خرابی مبدل کاتالیست خودرو مشکلی است که خیلی از مالکان با آن رو به رو شده اند. این دقیقا بر خلاف این حقیقت است که خودروسازان این قطعه را به گونه ای طراحی می کنند که به اندازه طول عمر خودرو عمر کند.

مبدل کاتالیست قطعه ای مهم است که گازهای مضر را به عناصر بی خطرتر تبدیل می کند. این گازهای مضر محصول جانبی سوختن سوخت در موتور ماشین هستند که شامل هیدروکربن ها، اکسیدهای نیتروژن و منواکسید کربن می شوند. مبدل کاتالیست این مواد خطرناک را به دی اکسید کربن، آب، اکسیژن و نیتروژن تبدیل می کند. در نتیجه هر ایرادی در مبدل کاتالیست خودرو می تواند موجب آثار ناخواسته ای شود. که موارد زیر از جمله آن آثار هستند:

مبدل کاتالیست خودرو

1. احتراق ناقص موتور: یکی از آثار خرابی کاتالیزور خودرو عدم کارکرد صحیح پیشرانه است. در صورتی که در کاتالیزور خودرو رسوب یا گرفتگی ایجاد شده باشد، جلوی خروج گازهای خروجی از اگزوز گرفته خواهد شد. این اختلال موجب بازگشت گازها به داخل خودرو و مشتعل شدن آنها، خارج از چارچوب احتراق موتور می شود. نتیجه این امر احتراق ناقص در خودرو می باشد که می تواند موجب خسارت دیدن بخش های مختلفی از خودرو شود.

2. کاهش عملکرد موتور: گرفتن مبدل کاتالیست خودرو موجب ایجاد فشار معکوس می شود. افزایش فشار بین موتور و مبدل کاتالیست کارکرد درست موتور را تحت تاثیر قرار می دهد. این مساله جلوی تنفس موتور ماشین ماشین را می گیرد و موجب می شود احساس کنید که وسیله نقلیه شما زور ندارد.

کاتالیزور خودرو

3. کاهش قدرت خودرو تحت فشار: یکی از نشانه های پرتکرار خرابی کاتالیزور خودرو نبود قدرت در زمان شتابگیری یا وجود فشار بر روی خودرو است. در این حالت شما ممکن است احساس کنید که خودروی شما برای بالا رفتن از سربالایی دچار مشکل است.  یک آزمایش ساده برای فهمیدن این که آیا این مساله به خاطر مبدل کاتالیست شماست یا خیر وجود دارد. از یک نفر بخواهید که پدال گاز را کمی فشار دهد تا دور موتور در حدود 1800-2000 دور بر دقیقه بماند. سپس گازهای خروجی از لوله اگزوز را لمس کنید. اگر گازها داغ باشند، به این معنی است که کاتالیزور شما گرفته است.

4. مصرف سوخت بالا: یک کاتالیزور خراب به موتور خودروی شما فشار وارد می کند و باعث می شود که راندمان آن کاهش پیدا کند. موتور مجبور است سخت تر کار کند تا گازهای خروجی را به بیرون هل بدهد. در نتیجه سوخت بیشتری برای این کار مصرف خواهد کرد.

مبدل کاتالیست خودرو

5. هشدار چک موتور: دلایل بسیاری برای مشاهده چراغ چک موتور وجود دارد که یکی از آنها مشکلات مبدل کاتالیست است. در خودروهای جدید از سنسورهای مختلفی برای نظارت بر کارکرد درست مبدل کاتالیست استفاده می شود. این سنسورها شامل سنسور نسبت هوا و سنسور اکسیژن می شوند. این سنسورها مقادیر گازهای موجور در سیستم اگزوز ماشین را بررسی می کنند.

6. بوی تخم مرغ فاسد شده: بوی تخم مرغ فاسد شده یکی از نشانه های خرابی مبدل کاتالیست است. برخی از بنزین ها دارای گوگرد می باشند. وقتی گوگرد موجود در بنزین وارد موتور می شود، در اثر احتراق به سولفید هیدروژن تبدیل می شود که بوی تخم مرغ فاسد شده می دهد. در صورتی که کاتالیست به خوبی کار کند، سولفید هیدروژن را به دی اکسید گوگرد تبدیل خواهد کرد که گازی بی بو است و به همراه سایر گازها از اگزوز خارج می شود. در حالی که یک کاتالیست خراب قادر به انجام این کار نیست و در نتیجه بوی تخم مرغ فاسد شده به مشام می رسد.

مبدل کاتالیست خودرو

7. افزایش آلایندگی: همانطور که همه می دانیم، کار اصلی مبدل کاتالیست خودرو تبدیل گازهای مضر به گازهای بی ضرر است. در صورتی که مبدل کاتالیست ایراد داشته باشد، قادر به انجام این کار نخواهد بود و در نتیجه خروجی اگزوز مملو از منواکسید کربن، اکسید نیتروژن و هیدروکربن ها خواهد بود. در عمل خودروی شما قادر به پاس کردن تست های آلایندگی نخواهد بود.

تعویض کاتالیزور خودرو


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید