در صورت خرابی گیربکس چکار کنیم؟

در صورت خرابی گیربکس چکار کنیم؟

در واقع اگر گیربکس مشکل داشته باشد، بهترین کار این است که به آن فشار وارد نکنید تا از خرابی های بیشتر و هزینه های غیر ضروری برای تعمیرات جلوگیری کنید.

در اغلب موارد خرابی گیربکس خود را با اینکه دنده ها به صورت ناگهانی تغییر نمی کنند، نشان می دهد. نشانه دوم آن این است که گیربکس در یک دنده گیر کرده (در حال که موتور خاموش است) و بعد از تلاش های ناموفق برای تغییر دنده، به صورت جادویی گیربکس به دنده دیگری تغییر می کند. در نتیجه حتی چنین خرابی هایی به شما اجازه رسیدن به نزدیک ترین مرکز سرویس را بدون سختی زیاد می دهد. تنها چیزی که نیاز دارید این است که خودرو را در هر دنده ای قرار دهید، گاز را تا آخر فشار داده و کلاچ را به آرامی رها کنید.

اما اگر گیربکس اتوماتیک شما خراب شود، اوضاع به مراتب بدتر می شود. چراکه که این گیربکس ها خودشان عمل تعویض دنده را انجام می دهند و امکان تغییر دنده به صورت دستی در هنگام خرابی وجود ندارد. خوشبختانه در گیربکس های اتوماتیک نسل جدید قابلیتی وجود دارد حالت اورژانسی نامیده می شود و به این صورت است که شما یک چراغ قرمز را در صفحه آمپر مشاهده می کنید و گیربکس دیگر دنده را عوض نمی کند.

خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو

حالت اورژانسی به شما اجازه می دهد که بدون شتابگیری شدید مدت زمان کوتاهی را بپیمایید. این برای رسیدن شما به نزدیک ترین مرکز سرویس کافی خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید که در این حالت دور موتور را بالاتر از 2000 دور بر دقیقه نبرید. در غیر این صورت پمپ اصلی که برای مدت طولانی اضافه بار داشته است، خراب شده و گیربکس از کار می افتد.

حالت اورژانسی خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو

در خودروهای اتوماتیکی که نمیتوانند با نیروی خودشان حرکت کنند و انتقال آنها از نقطه ای به نقطه دیگر باید به صورت بکسل کردن صورت گیرد، در صورت بکسل کردن با سرعت های بیش از 40-50 کیلومتر بر ساعت و مسافت های بیشتر از 50 – 100 کیلومتر (بر اساس برند خودرو) گیربکس آسیب خواهد دید. چراکه مبدل گشتاور در گیربکس به گونه ای طراحی شده است که گشتاور را از موتور به چرخ ها منتقل کند، نه برعکس آن! حالت اورژانسی هم برای این طراحی شده است که شما را از مکانی بدون دسترسی به منطقه شهری برگرداند، نه این که در این حالت بتوان با آن پرفشار رانندگی کرد.

خراب شدن ماشین گیربکس اتوماتیک

با این وجود، نقاط مثبتی نیز در این داستان وجود دارد. اولین آنها این است که اکثر خرابی های گیربکس های اتوماتیک از تحریک داخلی نادرست منشا می گیرند. چنین مواردی معمولا یک بار اتفاق می افتند و هیچ اجباری در استفاده از حالت اورژانسی وجود ندارد. می توانید آن را به سادگی خاموش کنید و به رانندگی ادامه دهید. تنها در صورتی نیاز به پیگیری این مساله است که این اتفاق 3-4 بار تکرار شود. دومین نکته این است که تعمیر چنین اتفاق هایی معمولا پر هزینه نیستند. در صورتی که خودرو به هیچ عنوان حرکت نکند، اوضاع به شدت بدتر است. در چنین موردی که موتور کار میکند و دنده جا می رود اما خودرو بی حرکت می ماند، باید بلافاصه خودرو را خاموش کرده و نگاهی به اوضاع بیندازید تا مطمئن شوید همه چیز درست کار میکنند.

گیربکس اتوماتیک ماشین

در واقع اگر گیربکس مشکل داشته باشد، بهترین کار این است که به آن فشار وارد نکنید تا از خرابی های بیشتر و هزینه های غیر ضروری برای تعمیرات جلوگیری کنید. گرمای بیش از حد شایع ترین مشکل برای خرابی گیربکس های اتوماتیک است. برای این که دچار دردسر نشوید، بهتر است که در زمانی که در ترافیک گیر کرده اید، دنده را به حالت خلاص ببرید و از فشار آوردن بیش از حد به گیربکس ماشین خودداری کنید.

گیربکس اتوماتیک ماشین


نمایشگاه اتومبیل داودی مشهد


نمایشگاه اتومبیل داودی به عنوان بزرگترین مرکز خرید و فروش خودروهای لوکس و وارداتی در شرق کشور، با ارائه خدماتی نظیر خرید، فروش و مشاوره خرید خودروها امکان خریدی مطمئن و پر سود را برای مشتریان گرامی فراهم می کند. نمایشگاه اتومبیل داودی مشهد با دهها سال سابقه و برخورداری از کارشناسان مجرب، در خدمت همشهریان گرامی است.


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید