سیستم روشنایی جلو تطبیقی (AFS) چگونه کار می کند؟

سیستم روشنایی جلو تطبیقی (AFS) چگونه کار می کند؟

سیستم روشنایی جلو تطبیقی بر اساس شرایط رانندگی میزان پخش نور از طریق چراغ های جلوی اتومبیل را بهینه می کند.

فراهم کردن میدان دید روشن کافی، یکی از مهم ترین فاکتورها در کاهش خستگی راننده و افزایش ایمنی در حین رانندگی در شب است. سیستم روشنایی جلو تطبیقی بر اساس شرایط رانندگی میزان پخش نور از طریق چراغ های جلوی اتومبیل را بهینه می کند. این سیستم با استفاده از سرعت اتومبیل و جهت فرمان، نورپایین ماشین را به سمتی که راننده میخواهد حرکت کند هدایت می کند.

این سیستم میدان دید وسیع تر و روشن تری را در پیچ ها و تقاطع ها نسبت به چراغ های هالوژنی در اختیار راننده قرار می دهد. همچنین، این سیستم همراه با عملکرد هم سطح سازی اتوماتیک موجب می شود تا نور جلوی خودرو تحت تاثیر موقعیت آن قرار نگیرد. ثابت نگه داشتن محور تابش نور از تابیدن نور به چشم رانندگان طرف مقابل در زمانی که اتومبیل در شیب یا دست انداز حرکت می کند یا به دلیل وزن مسافران یا وسایل عقب اتومبیل پایین رفته است، جلوگیری می کند.

خودرویی که دارای چراغ های جلو تطبیقی است از سنسورهای الکترونیکی برای تشخیص سرعت خودرو و میزان چرخاندن فرمان استفاده می کند. سنسورها هدایت موتورهای برقی کوچک تعبیه شده در محفظه چراغ ها را برعهده دارند. سیستم های روشنایی جلوی تطبیقی معمولا با امکان 15 درجه حرکت به سمت بالا و پایین در مجموع 30 درجه حرکت می کنند.

اگر حرکت 15 درجه ای چراغ های جلوی اتومبیل کافی نباشد امکان افزودن چراغ ها همیشه وجود دارد. برخی مدل های BMW دارای چراغ های گوشه ای هستند که برای دور زدن آهسته و حرکت در پیچ های تند بسیار کاربردی می باشند. با تغییراتی در محفظه چراغ سایر ماشین ها می توان آن ها را نیز به چراغ گوشه ای مجهز کرد. اگر اتومبیل چراغ مه شکن داشته باشد، می توان با استفاده از موتور های گرداننده کوچک آن ها را به سمت کناره ها هدایت کرد. اگر اتومبیل چراغ مه شکن نداشته باشد، می توان یک چراغ اضافی در محفظه چراغ ها برای گوشه ها نصب کرد. وقتی ماشین با سرعت کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت می پیچد، چراغ های گوشه ای تا 80 درجه کنار ماشین را روشن می کنند و زمانی که اتومبیل مستقیم حرکت می کند این چراغ ها به صورت خودکار خاموش می شوند.

بیشتر سیستم های روشنایی جلو تطبیقی مجهز به عملکرد همسطح سازی هستند. عملکرد همسطح سازی نیازمند سنسورهای بیشتری برای تشخیص کج شدن اتومبیل به سمت جلو یا عقب می باشد. به عنوان مثال اگر اتومبیل در یک دست انداز بزرگ بیفتد جلوی اتومبیل ابتدا به سمت بالا سپس پایین و در نهایت به صورت افقی قرار می گیرد که در اتومبیل با چراغ های معمولی جهت نور به سمت آسمان، زمین و همسطح ماشین تغییر خواهد کرد. در حالی که در اتومبیل های مجهز به سیستم روشنایی جلو تطبیقی همراه با عملکرد همسطح سازی، سرووموتورهای الکتریکی به تغییر سطح اتومبیل واکنش نشان داده و موقعیت چراغ های جلو را بدون توجه به موقعیت ماشین به سمت جاده حفظ می کنند.

اگرچه این سیستم برای کاهش ریسک تصادفات ناشی از کم بودن میدان دید راننده در شب طراحی شده است اما قطعا یک سیستم جایگزین برای رانندگی امن و هوشیارانه نیست.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع خودروها و مقایسه آنها با یکدیگر و همچنین خرید خودرو یا فروش خودروی خود می توانید به نمایشگاه اتومبیل داودی مراجعه کنید و از راهنمایی های کارشناسان مجرب ما بهره مند شوید. 


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید