سیستم دستیار شروع حرکت در سربالایی HSA چیست؟

سیستم دستیار شروع حرکت در سربالایی HSA چیست؟

سیستم شروع حرکت در سربالایی یک سیستم کمک راننده است که قرار داشتن ماشین در سربالایی را تشخیص داده و تا زمانی که کلاچ درگیر شده و ماشین به جلو حرکت نماید، ترمز را فعال نگه می دارد

به عنوان یک راننده احتمالا این موقعیت را تجربه کرده اید: در حال راندن ماشین خود به سمت بالای یک شیب هستید که یکباره مجبور به توقف می شوید و یک اتومبیل دیگر با فاصله کمی از شما متوقف می شود. در این شرایط در حرکت مجدد اتومبیل خود باید مراقب باشید که به سمت عقب نروید که بستگی به سرعت عمل و مهارت شما در رانندگی دارد.

خوشبختانه تکنولوژی شروع حرکت در سربالایی به شما این فرصت را می دهد تا بدون نگرانی در این شرایط به رانندگی خود ادامه دهید. بیشتر مجموعه های اتومبیل سازی این تکنولوژی را در محصولات خود به صورت یک استاندارد یا یک آپشن قرار می دهند.

تاریخچه سیستم شروع حرکت در سربالایی

سیستم شروع حرکت در سربالایی (HAS) یک تکنولوژی جدید نیست. این تکنولوژی در واقع در سال 1936 معرفی و در خودروی Studebaker President  تولید همان سال به کار گرفته شد. این تکنولوژی بعدها در سال 2005، زمانی که فولکس واگن از آن در تولید انبوه اتومبیل های خود از جمله پاسات، جتا و توآرگ استفاده نمود، به صورت گسترده تری در دسترس قرار گرفت. نسخه مدرن این تکنولوژی ابتدا در اتومبیل های دنده اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک قرار گرفت اما امروزه اتومبیل های دنده دستی نیز با استفاده از سیستم پایداری الکترونیک (ESP) از این تکنولوژی برخوردار هستند.

توصیف سیستم شروع حرکت در سربالایی

سیستم شروع حرکت در سربالایی یک سیستم کمک راننده است که قرار داشتن ماشین در سربالایی را تشخیص داده و تا زمانی که کلاچ درگیر شده و ماشین به جلو حرکت نماید، ترمز را فعال نگه می دارد. این سیستم  حتی در زمانی که ترمز دستی پایین است نیز عمل می کند. به این ترتیب این سیستم به راننده کمک می کند تا حرکتی نرم و بدون خطر عقب رفتن و برخورد با سایر اتومبیل ها را در سربالایی داشته باشد.

چندین روش برای طراحی سیستم شروع حرکت در سربالایی وجود دارد. هریک از این روش ها مزایا و معایبی دارد. تکنیک مرسوم پیاده سازی این تکنولوژی شامل بخش های تشخیص شیب، تشخیص حرکت به سمت عقب، تشخیص کلاچ، تشخیص شتاب دهنده، تشخیص ترمز و تشخیص نیروی گشتاور موتور می باشد.

مزایای سیستم شروع حرکت در سربالایی

بهترین مزیت سیستم شروع حرکت در سربالایی ساده تر کردن رانندگی در شرایط های خاص و افزایش ایمنی در رانندگی می باشد. به هرحال هیچ کس نمی خواهد ماشینش در شیب ها به سمت عقب حرکت کند. اما این سیستم نه تنها به نفع رانندگان ماشین بلکه به نفع خود ماشین نیز می باشد. به همین دلیل روزی خواهد رسید که تمام اتومبیل ها با این قابلیت و امنیت ناشی از آن برای عموم و وسیله نقلیه تولید خواهند شد.

آیا به این سیستم نیاز دارید؟

با وجود اینکه رانندگان راهکارهایی برای غلبه بر شیب در زمان حرکت دارند، سیستم شروع حرکت در سربالایی به صورت کلی رانندگی امن تری را تضمین نموده و ریسک برخورد اتومبیل ها در شیب را کاهش می دهد. بنابراین مفید بودن این سیستم غیرقابل انکار است. با توسعه تکنولوژی، هزینه تجهیز اتومبیل ها به این سیستم کاهش یافته و اتومبیل های بیشتری به آن مجهز می شوند که امری مثبت در راحتی و امنیت رانندگی محسوب می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع خودروها و مقایسه آنها با یکدیگر و همچنین خرید خودرو یا فروش خودروی خود می توانید به نمایشگاه اتومبیل داودی مراجعه کنید و از راهنمایی های کارشناسان مجرب ما بهره مند شوید. 


محصولات معتبرترین برندهای خودروسازی جهان را در اتومبیل داودی بیابید